Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Stein Watten
Kronikk
18 mars 2019 13:09
Del på Facebook
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.

28241021369 4b6e13a41e kNår bare 8% av nordmøringene vil bruke det omstridte sykehuset i Molde, slik det fremkommer i undersøkelsen til KSU.NO, blir dette selvsagt en direkte reaksjon fra befolkningen på Nordmøre. HMR har opptrådt svært arrogant overfor Nordmøre over en årrekke, og dette er tilsvaret fra befolkningen, skriver Stein Watten i denne kronikken. Sammen med mange illustrasjoner av det nye sykehuset i Molde, presenterer Helse Midt det nye inngangspartiet på det planlagte DMS'et i Kristiansund. Illustrasjon: Helse Midt.

Sentio Research Norge AS har på oppdrag fra KSU.NO laget en befolkningsundersøkelse for 4 kommuner på Nordmøre. Disse kommunene er Smøla, Aure, Kristiansund, og Surnadal.

Disse kommunene utgjør over 60% av Nordmøres befolkning.

fritt sykehusvalg alle kommuner copyDet samlede resultatet fra alle innbyggerne i de fire kommunene som var med i undersøkelsen. Aure, Kristiansund, Smøla og Surnadal.

På spørsmål om hvilket sykehus de vil velge ved fritt sykehusvalg og planlagt behandling, ønsker kun 8% av befolkningen i de fire kommunene å benytte det omstridte fellessykehuset SNR i Molde. For 5 år siden var tallet 31% i Kristiansund. Nå er det nede i 11%. På Smøla er tallet nede i 4%.

Nordmøringene har ikke glemt

I en tid der HMR har forsøkt å overbevise seg selv om at Nordmøringene nå har glemt helseforetakets overkjøring, så har oppslutningen om det omstridte fellessykehuset i Molde fortsatt å stupe. Og nå vil praktisk talt ingen bruke det.

Innbyggerne i Smøla, Aure, Kristiansund, og Surnadal vil ved fritt sykehusvalg/planlagt behandling, heller velge St.Olav hospital, og andre sykehus, fremfor fellessykehuset SNR i Molde.

Dette er direkte knusende og nedslående tall, og nå er grunnlaget for det meget omstridte fellessykehuset så tynt, at det i praksis ikke er realiserbart.

Helse Møre og Romsdal har nylig iverksatt en prosess med å finne tiltak som nedleggelse av funksjoner, og sammenslåing av fødeavdelinger for å spare penger. Etter den gode gamle “kupp og hørselvern-metoden”.
Forutsetningen for fellessykehuset SNR var at ingenting skulle endres eller flyttes, før et SNR sto ferdig bygget på Hjelset. Så mye verdt er lovnader fra HMR. For Nordmøre.
Styret skal behandle kuttene 27.mars.

SNR – omstridt og uavklart 

Fremdeles vet ingen hvor lite det omstridte fellessykehuset i Molde vil bli, og ingen vet hva det vil inneholde. Det er intet annet enn skandaløst, tatt i betraktning at det snart er brukt milliardbeløp på planlegging.

Kuttene som skal behandles i styret i HMR nå i mars, vil med stor sannsynlighet ramme et allerede hardt prøvet Nordmøre, enda hardere. Innbyggerne på Nordmøre vil få betydelig lengre vei til helsetjenester enn tidligere, og det samlede tjenestetilbud vil bli mye dårligere, eller fjernet helt.

Tilsvar fra befolkningen på HMRs arroganse

Når bare 8% av nordmøringene vil bruke det omstridte sykehuset i Molde, slik det fremkommer i undersøkelsen til KSU.NO, blir dette selvsagt en direkte reaksjon fra befolkningen på Nordmøre. HMR har opptrådt svært arrogant overfor Nordmøre over en årrekke, og dette er tilsvaret fra befolkningen.

HMR vil nå bli kastet inn en enda mer dramatisk spareplan, før den første er satt ut i live. Og nå har man ikke lengre noe valg. Nå blir det Ålesund og Volda.

Undersøkelsen viser også med all tydelighet at politikere i alle parti, lokalt, regionalt, som nasjonalt, faktisk ikke lengre kan se på at helsetilbudet på Nordmøre er under styrt avvikling. De samme politikere kan også notere seg et lite faktum til, jo før, jo heller:

Møre og Romsdal fylke er allerede revet i fillebiter.

Les også: 
Nå MÅ politikerne på Nordmøre gå i krigen
Kun 8 prosent vil benytte det planlagte SNR på Hjelset
Samleside for spørreundersøkelsen
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 11 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 15 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse