Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Per Helge Pedersen
Kronikk
24 mars 2019 12:28
Del på Facebook
Per Helge Pedersen, fast skribent. Foto: Privat
Per Helge Pedersen, fast skribent. Foto: Privat
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.

Det som skjedde på Hustadvika med cruiseskipet «Viking Sky» lørdag må da åpne øynene også på helsebyråkratene i helseforetaket. Dette kunne ha blitt en ufattelig katastrofe, men takket være at vi har profesjonelle redningsarbeidere og redningsmateriell i dette fylket, gikk det bra. Det at vi i slike stunder kan trekke på kompetansen i to byer og i de omliggende kommunene og ved to sykehus må da tillegges vekt.

Et varslet scenario

I Kristiansund har man gjennom år pekt på det ansvar man har som hovedservicebase for oljevirksomhet på denne del av kysten. En slik katastrofe kan jo selvsagt like gjerne hende på en oljeplattform som det som nå ha skjedd på et cruiseskip. Uansett er det snakk om å redde mange mennesker på kort tid. Disse argumentene synes ikke å ha gått inn hverken overfor ledende politikere eller ledende helsebyråkrater.

Nå ser man hvor viktig det er at man på denne farlige kyststrekningen har to oppegående sykehus og en beredskapsorganisasjon som fungerer.

Stadig villere vær

Det er et paradoks at vi opplever et stadig våtere og villere vær samtidig som vi får en stadig økende trafikk langs kysten, ikke minst av store cruiseskip. Lørdag var ett av verdens mest moderne og best utrustede skip i ferd med å havne i fjæresteinene på Hustadvika med 1300 mennesker om bord. Dette kunne ha blitt en ny «Titanic»-katastrofe.

Men takk og pris var cruiseskipet denne gang nær et befolket område hvor det også var redningsressurser.

I dag er det stadig flere turister som vil oppleve vinter-Norge og nordlyset. Interessen for dette naturfenomenet er enormt i verden. Det vil føre til at stadig flere turister kommer til Norge også når vinterstormene raser. Stadig flere vil komme med båt – store båter med mange passasjerer hvor det er kapteiner som føler seg uovervinnelige i forhold til vær og vind slik som kapteinen på «Titanic» følte det.

Dette er nok et argument

Det som skjedde lørdag er nok et argument for viktigheten av å opprettholde gode sykehus både i Molde og i Kristiansund. På samme måte som oljevirksomheten gir enorme inntekter til staten, så vil også cruisetrafikken tilføre Norge inntekter. Dette er verdiskapning som skjer langs kysten. Det er her verdiene skapes. Da har man selvsagt råd til å opprettholde sykehus både i Molde og i Kristiansund. Det hadde man råd til også den gangen vi ikke hadde slike enorme inntekter fra havet.

Da kan man også i fremtiden ha en beredskap som fungerer på øyeblikket. Det betyr mye både for folket som bor i landsdelen, men det vil også bety mye for dem som tilfeldigvis reiser langs vår farlige kyst.

Selv for helsebyråkrater burde dette vært innlysende…

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 15 minutter siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnDet er du som sprer løgner. På samme måte som Vigrasambandet på Sunnmøre, ble Skålavegen/Fannefjordtunnelen i Romsdal privatfinansiert. Etter den ...
Hans-Peter Kaaresen 11 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnFøyer seg inn i en lang rekke av tilsvarende........."Pompel og Pilt" fortsetter som bidragsytere i underholdningsbransjen.  Teoriene deres er det ...
Anne Mari Sandshamn 14 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
Rasmuss >Rassmussen og Terje Sundsbø påstår følgende sitat, kopiert direkte fra leserinnlegg : " Det finnes flere ferdige fergeavløsningsprosjekter både ...
Geir Ole Sætremyr 18 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette intervjuet med TØI-forskar Aud Tennøy skildrer mange av dei tiltaka som må til for å nå klimamåla https://www.energiogklima.no/to-grader/ekspertintervju/fire-ting-vi-ma-slutte-med-hvis-vi-skal-na-klimamalene
Espen Heitmann 19 timer siden Meir norsk mat i fylkeskommunen
Nå er det vel liten tvil om at Dordi har ett selektivt forhold til fakta, jeg vil bare minne om ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøHer er kontaktinformasjonhttps://naturvernforbundet.no/ansatte/holger-schlaupitz/
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse