Sent i går kveld brant det eksplosivt i et parkeringshus ved Stavanger Lufthavn Sola. Så langt hevdes det at brannen startet i en el-bil, men det er ikke bekreftet. Men starter brannen i en el-bil i et tettpakket parkeringshus med mange tusen biler er det virkelig grunn til å stille mange spørsmål. Hva om denne brannen har startet på en fullpakket ferje langt fra land, i en tunnel med stor trafikk eller i et parkeringshus i sentrum av en by? Eller midt i en trehusbebyggelse?
El-bilene vår tids guder
Mange forguder el-bilene som skal være så enormt bra for miljøet ifølge dem som har greie på det. Skjønt mange stiller virkelig spørsmål til hvor miljøvennlig batteribilene virkelig er. Det spørsmålet skal vi la ligge her. Vi skal heller ikke minne om alle de fattige barna som bidrar til å grave frem råstoffene i Afrika til batteriproduksjonen. Ellers synes risikoen for brann å være stekt nedtonet av alle dem som sverger til el-bil. Ja, det er noe religiøst med forherligelsen. El-bilene skal visstnok redde verden.
El-bil «korrupsjon»?
Mange av dagens beslutningstakere synes også å være frelst. Noen av dem har opplagt fått gode tilbud på å kjøpe el-bil slik at de kan bidra til å lage all verdens fordeler for den type biler om det å kjøre gratis på bompengeveier, i tunneler eller andre steder. Er det noen som stiller spørsmål om korrupsjon? I el-bilmenigheten fnyser man selvsagt av slike beskyldninger. Bare det å stille spørsmål om Tesla-stortingsmenn kan føre til at man blir dømt til evig fortapelse.
Hva med konsekvensene?
Jeg tror at denne brannen i Stavanger kan føre til en mer edruelig debatt. Kanskje kan denne saken også føre til at det blir lagt strengere restriksjoner på bruk av el-bil. I alle fall bør det komme krav på hvordan slike biler skal fraktes med ferjer. Kanskje kommer også forbud om å parkere i trange parkeringhus som selvsagt må sikres mot slike branner. Ja, kanskje kommer også krav fra forsikringsselskapene om en ekstra fareavgift for el-biler?
Alle slike forslag vil selvsagt føre til en eksplosiv motoffensiv fra batterifolket. Den offensiven bør vi ha argumenter for å møte.
Selvsagt ser jeg mange fordeler med el-bilene, men jeg ser også ulempene. Men ulempene og problemene er det dessverre ikke alle som ser.
Norge er verdens viktigste land for el-bilistene? Jeg undrer meg fortsatt hvorfor det er slik. India har sine hellige kuer – vi har våre hellige el-biler.