Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Per Helge Pedersen
Kronikk
08 januar 2020 08:17
Del på Facebook
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.


Per Helge Pedersen, fast skribentPer Helge Pedersen, fast skribent

Sent i går kveld brant det eksplosivt i et parkeringshus ved Stavanger Lufthavn Sola. Så langt hevdes det at brannen startet i en el-bil, men det er ikke bekreftet. Men starter brannen i en el-bil i et tettpakket parkeringshus med mange tusen biler er det virkelig grunn til å stille mange spørsmål. Hva om denne brannen har startet på en fullpakket ferje langt fra land, i en tunnel med stor trafikk eller i et parkeringshus i sentrum av en by? Eller midt i en trehusbebyggelse?

El-bilene vår tids guder

Mange forguder el-bilene som skal være så enormt bra for miljøet ifølge dem som har greie på det. Skjønt mange stiller virkelig spørsmål til hvor miljøvennlig batteribilene virkelig er. Det spørsmålet skal vi la ligge her. Vi skal heller ikke minne om alle de fattige barna som bidrar til å grave frem råstoffene i Afrika til batteriproduksjonen. Ellers synes risikoen for brann å være stekt nedtonet av alle dem som sverger til el-bil. Ja, det er noe religiøst med forherligelsen. El-bilene skal visstnok redde verden.

El-bil «korrupsjon»?

Mange av dagens beslutningstakere synes også å være frelst. Noen av dem har opplagt fått gode tilbud på å kjøpe el-bil slik at de kan bidra til å lage all verdens fordeler for den type biler om det å kjøre gratis på bompengeveier, i tunneler eller andre steder. Er det noen som stiller spørsmål om korrupsjon? I el-bilmenigheten fnyser man selvsagt av slike beskyldninger. Bare det å stille spørsmål om Tesla-stortingsmenn kan føre til at man blir dømt til evig fortapelse.

Hva med konsekvensene?

Jeg tror at denne brannen i Stavanger kan føre til en mer edruelig debatt. Kanskje kan denne saken også føre til at det blir lagt strengere restriksjoner på bruk av el-bil. I alle fall bør det komme krav på hvordan slike biler skal fraktes med ferjer. Kanskje kommer også forbud om å parkere i trange parkeringhus som  selvsagt må sikres mot slike branner. Ja, kanskje kommer også krav fra forsikringsselskapene om en ekstra fareavgift for el-biler?

Alle slike forslag vil selvsagt føre til en eksplosiv motoffensiv fra batterifolket. Den offensiven bør vi ha argumenter for å møte.

Selvsagt ser jeg mange fordeler med el-bilene, men jeg ser også ulempene. Men ulempene og problemene er det dessverre ikke alle som ser.

Norge er verdens viktigste land for el-bilistene? Jeg undrer meg fortsatt hvorfor det er slik. India har sine hellige kuer – vi har våre hellige el-biler. 

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 5 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 5 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 5 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 5 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 6 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 6 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse