Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
31 mars 2020 08:19
Del på Facebook
Sylvi Listhaug (Frp), Trygve Slagsvold Vedum (Sp) og Hadia Tajik (Ap) representerer noen av partiene som har forhandlet med regjeringen om en tredje krisepakke. Foto: Terje Bendiksby / NTB scanpix
Sylvi Listhaug (Frp), Trygve Slagsvold Vedum (Sp) og Hadia Tajik (Ap) representerer noen av partiene som har forhandlet med regjeringen om en tredje krisepakke. Foto: Terje Bendiksby / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Fem milliarder ekstra til kommunene, én milliard til studentene, ytterligere momskutt og investeringer i veiprosjekter og karbonfangst og -lagring.

Det er bare noen av punktene regjeringspartiene og Senterpartiet, Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet og SV natt til tirsdag ble enige om i forhandlingene om den tredje krisepakken, etter det NTB forstår.

Pakken behandles i Stortinget klokka 10.

– Det kommer aktiviteter knyttet til vei, bane og havner som skal bygges, hvor arbeidsfolk må på jobb, sa Arbeiderpartiets leder Jonas Gahr Støre i Politisk kvarter på NRK.

Det er ventet en pressekonferanse om tiltakene på Stortinget senere tirsdag.

Lang liste

Opposisjonen på Stortinget har dermed jekket pakken som finansminister Jan Tore Sanner (H) la fram sist fredag, kraftig opp:

  • Kommunene får fem milliarder kroner ekstra for å få i gang aktiviteten i økonomien igjen etter krisen.
  • I tillegg får kommunene enda mer forpliktende formuleringer om at de skal få dekket sine ekstrautgifter i forbindelse med koronakrisen, blant annet sviktende skatteinngang og til å opprettholde kollektivtilbud.
  • Investeringer i fangst og lagring av CO2 fremskyndes og skal komme senest i statsbudsjettet for 2021.
  • Lavmomssatsen reduseres ytterligere fra 7 til 6 prosent ut oktober.
  • Én milliard ekstra til studentene, ved å gjøre om ekstralån til stipend mot dokumentert inntektsbortfall.
  • Permitterte vil få tilbud om bedriftsintern opplæring.
  • 500 millioner kroner mer til bostøtte, slik at flere kan søke.
  • Mer penger til industrien, samt til rassikring og vedlikehold av veier.
Snakker videre om bedrifter

Krisepakken Sanner la fram, handlet først og fremst om støtte til kriserammede bedrifter. Det er bred tilslutning i Stortinget til prinsippet om å gi de hardest rammede bedriftene en form for kontantstøtte.

Sanner anslo mandag i et brev til Stortinget at kontantstøtten til bedriftene vil koste 50 milliarder kroner fram til slutten av mai.

Som NTB meldte mandag, er imidlertid ikke alle detaljene i bedriftspakken klare. Årsaken er at partene i arbeidslivet drøfter innretningen på tiltakene utover denne uken fram mot fredag, da proposisjonen skal legges fram.

Før forhandlingene var sluttført, anslo regjeringen at budsjettbalansen i år svekkes med 196 milliarder kroner som følge av de ekstraordinære koronatiltakene.

Sanner mener mye av diskusjonen mellom regjeringspartiene og opposisjonen har handlet om når, og ikke om, nye bevilgninger blant annet til kommunene skulle komme. Han ville ha dette inn i revidert budsjett i mai.

– Tiltakene som har vært fremme nå, er det bred enighet om. Det har mer vært et spørsmål om når er det disse midlene skal komme, sa han til NRK.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 2 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 3 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 4 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 5 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Terje Sundsbø 5 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrSpørsmålet var: Jernbane er en av ulike transportløsninger, på samme måte som vei. Da er det vel rimelig at de ...
Terje Sundsbø 11 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnDet er du som sprer løgner. På samme måte som Vigrasambandet på Sunnmøre, ble Skålavegen/Fannefjordtunnelen i Romsdal privatfinansiert. Etter den ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse