Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil
NTB
Artikkel
NTB
31 mars 2020 14:15
Del på Facebook
Arbeiderpartiets energi- og miljøpolitiske talsmann Espen Barth Eide mener stortingsflertallet nå i praksis har satt en stopper for den kontroversielle kraftkabelen NorthConnect. Foto: Terje Bendiksby / NTB scanpix
Arbeiderpartiets energi- og miljøpolitiske talsmann Espen Barth Eide mener stortingsflertallet nå i praksis har satt en stopper for den kontroversielle kraftkabelen NorthConnect. Foto: Terje Bendiksby / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Stortingsflertallet går inn for at alle framtidige utenlandskabler må eies og driftes av Statnett. Dermed blir det ingen privat utbygging av NorthConnect.

Stortingsflertallet ber regjeringen om snarest å legge fram «forslag om endring i energiloven som sikrer Statnetts monopol på å eie og drifte alle framtidige utenlandskabler». Det går fram av en innstilling fra energi- og miljøkomiteen som ble avgitt tirsdag.

Kravet støttes av et flertall bestående av alle partier på Stortinget unntatt Frp og Sp.

– Summen av dette betyr at NorthConnect er utelukket, sier Aps energipolitiske talsperson Espen Barth Eide til NTB.

Nettavisa Montel skrev i forrige uke at Olje- og energidepartementet allerede har startet arbeidet med lovendringen.

Konsesjonssøknad på vent

Det er likevel ikke flertall for et absolutt nei til konsesjonssøknaden fra NorthConnect, slik flere opposisjonspartier ønsket.

Arbeiderpartiet var beredt på å gå til dette skrittet, men mener nå at det ikke er nødvendig, forklarer Espen Barth Eide.

Han viser til at regjeringen allerede i forrige uke kunngjorde at konsesjonssøknaden ikke vil bli behandlet nå. Olje- og energiminister Tina Bru (H) begrunnet dette med at to andre utenlandskabler allerede er under bygging, og at regjeringen vil høste erfaring med disse før det tas en beslutning om NorthConnect.

Dette har vært et viktig krav for Arbeiderpartiet.

– De erfaringene må høstes, og erfaringene må være positive, sier Eide til NTB.

Når Stortinget nå i tillegg går inn for at framtidige kabler skal være i statlig eie, sier Arbeiderpartiet seg fornøyd.

Beskylder Ap for unnamanøver

Senterpartiet beskylder derimot Ap for å ha kommet med en taktisk finte i sluttfasen av forhandlingene for å slippe å si direkte nei til NorthConnect.

annonse

– Vi syns det var et krevende forslag. Vi opplever at det var et forsøk på en unnamanøver fra Arbeiderpartiet. Det gjorde det vanskelig å støtte forslaget, sier Sps parlamentariske leder Marit Arnstad til NTB.

Hun forklarer at Senterpartiet er enig i prinsippet om at Statnett skal ha monopol på utenlandskabler.

– Vi kommer aldri til å gå inn for noen form for privateid kabel, sier Arnstad.

– Men vi er redd for at dette kan bety at Arbeiderpartiet og regjeringen kan bli enige om en annen form for NorthConnect i framtida, bare i offentlig regi.

Misnøye

Heller ikke Bjørnar Moxnes, partileder i Rødt, er tilfreds. I likhet med Senterpartiet ønsket han et tydelig nei til kabelen.

– Uavhengig av om det er Statnett eller andre som eier kabelen, er den en trussel mot norsk industri, sier Moxnes.

– Det er ingen vits i å pakke inn budskapet i masse bomull, istemmer SVs partileder Audun Lysbakken.

Frps energipolitiske talsperson Jon Georg Dale er skuffet over Aps holdning i saken.

– Arbeiderpartiet sikrer i dag flertall for at kraftkabler til utlandet kan bli bygget ut på et senere tidspunkt, advarer han.

Privat prosjekt

Det er kraftprodusentene E-CO Energi, Vattenfall, Agder Energi og Lyse Produksjon som står bak NorthConnect.

Planen har vært å legge en kabel på 1.400 megawatt fra Sima i Hardangerfjorden til Peterhead i Skottland.

Men prosjektet er kontroversielt, og opposisjonen har spesielt vist til bekymring for at krafteksport til Skottland skal svekke norsk konkurransekraft ved å føre til høyere strømpriser i Norge.

(©NTB)

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

@Terje SundsbøDet er bare en liten ting, du legger til grunn at det er 14 minutter kortere kjøretid mellom Ålesund og ...
@Rolf Erik PedersenMener du virkelig at Norconsult ikke har utredet Romsdalsaksen? Fikk du ikke med deg «skandaleoppslaget» i TK om at Statens ...
Rolf Erik Pedersen 7 timer siden Verden består av mer enn lastebiler fra Sunnmøre
@Terje SundsbøDu snakker så pent om fakta, Sundsbø. Men klarer du å etterleve dette selv? Den økonomiske belastingen er mye mindre en ...
@Anne Mari SandshamnDe som ser dette fra begge sider har konkludert med at Møreaksen er best. Også Nye Veier AS har skrotet ...
@Rolf Erik PedersenRyfast-tunnelene har vært en stor suksess, og motstanderne har stilnet. Som ved alle de andre undersjøiske fergeavløsningsprosjektene.Det er ikke Statens ...
@Terje G. FinnøyÅDT for de 3 fergestrekningene som erstattes med Møreaksen hadde i 2019 ÅDT på 3.890 kjøretøy. Til sammenligning var ÅDT ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse

Våre utvalgte