Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
24 april 2020 21:53
Del på Facebook
Illustrasjonsfoto: Gorm Kallestad / NTB scanpix
Illustrasjonsfoto: Gorm Kallestad / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Nav har fra 12. mars fått inn 130 tips om bedrifter som har permittert de ansatte, men som fortsetter å gi dem oppdrag.

Det er Frifagbevegelse som skriver om det høye antallet med tips om trygdejuks etter at koronaviruset sendte svært mange arbeidstakere ut i permisjon.

110 av tipsene gjelder virksomheter som har permittert de ansatte, mens 20 av tipsene gjelder enkeltpersoner som er permittert, men som fortsetter å jobbe. Ifølge nettstedet gjelder flest tips varehandel (27) og bygg og anlegg (25).

– Hvis tipsene stemmer, er det svært alvorlig. Vi kommer naturligvis til å være årvåkne for denne typen misbruk. Vi kan følge opp dette både gjennom det ordinære kontrollarbeidet i Nav og gjennom stedlige kontroller, opplyser direktør i Nav kontroll, Ole Johan Heir, til Frifagbevegelse.

Han påpeker at tips bare er en indikasjon på mulig trygdesvindel, men at alle tips vurderes.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 5 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 5 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 5 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 5 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 6 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 6 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse