Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Redaksjonen
Artikkel
09 juni 2020 09:38
Del på Facebook
Hurtigruten «Nordkapp» på havna i Kristiansund. Foto: Steinar Melby / KSU.NO
Hurtigruten «Nordkapp» på havna i Kristiansund. Foto: Steinar Melby / KSU.NO
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Etter rundt 3 måneder uten Hurtigruteanløp, kan Kristiansund og Nordmøre Havn snart ønske Hurtigruten velkommen tilbake. Fra 16. juni gjenopptas normalruten Bergen–Kirkenes med fire skip.

Som en følge av omfattende reiserestriksjoner og stengte grenser grunnet koronakrisen, har Hurtigruten siden andre halvdel av mars seilt reserverute Bodø-Kirkenes. Nå har Hurtigruten

besluttet å gjenoppta normalruten Bergen-Kirkenes med fire skip.

Gradvis opptrapping

Første avgang vil være med MS Finnmarken fra Bergen den 16. juni. Dette betyr at første anløpet til Kristiansund blir natt mellom 17. og 18. juni. Deretter fases MS Richard With inn den 19. juni, MS Trollfjord den 21. juni og MS Midnatsol den 24. juni. De fire skipene følger sine opprinnelige seilingsplaner frem og tilbake mellom Bergen og Kirkenes. Erfaringer med opptrappingen vil legge grunnlag for videre vurderinger hos rederiet.

– Det er godt at ting gradvis begynner å normalisere seg, og vi ser frem til å ønske Hurtigruten velkommen tilbake. De vil innledningsvis betjene havnen omtrent hver tredje dag. Det blir viktig både for godstransporten, lokalpassasjerer og feriereisende, sier ledende havneinspektør Svein Skomsøy i Kristiansund og Nordmøre Havn.

Strammer inn

Etter koronautbruddet har Hurtigruten innført hundrevis av små og store tiltak for å sørge for at det er trygt om bord, både for gjester og mannskap. Allerede strenge smitteverntiltak har blitt strammet inn ytterligere.

– Tiltakene spenner fra strengere renholdsprosedyrer og hyppigere rengjøring av fellesarealer, til redusert antall gjester for å sørge for at det er godt med plass og mulighet til å holde god avstand til andre reisende. Vi vil fortsette å følge situasjonen tett og vil tilpasse oss dersom situasjonen skulle endre seg. Vi har også et tett samarbeid med helsemyndighetene, og følger alle råd de kommer med, skriver konsernsjef Daniel Skjeldam på selskapets nettsider.  

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 8 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
De som ønsker å stoppe Møreaksen, bør ha tenkt gjennom alternativene. Hvordan mener de fylkeskommunen skal finansiere fergefritt til Aukra ...
Terje Sundsbø 8 timer siden Brobygging
@Geir Ole SætremyrSom eksempel på flaskehalser viser du til veier der trafikken går nærmest uhindret og gratis 24 timer i døgnet. Er ...
Denne bekymringen for fylkesøkonomien er berettiget. Som lokalpolitiker som har vært vara i samferdselsutvalget har jeg fulgt økonomien i fylket ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Brobygging
@Terje SundsbøFlaskehalsar som er inne er forbi Veblungsnres, Brustuglia på E136,  3 bruer på RV70, E39 Volda til Ørsta. I tillegg ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Brobygging
@Geir Ole SætremyrEn flaskehals er en trafikkhindring. Og her er ferger utvilsomt den virkelig store flaskehalsen. Hva mener du en flaskehals er?Jeg ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Brobygging
@Terje SundsbøDu veit inderlig vel kva ein flaskehals er.Kva er ditt forslag til korleis Noreg skal nå klimamåla sine?Frank Sve fikk ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse