Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
24 august 2020 09:50
Del på Facebook
Medlem av programkomiteen i Høyre, Mahmoud Farahmand, mener det er større sjanse for å få støtte for forslaget om strengere terrorstraff nå enn det var i 2016. Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix
Medlem av programkomiteen i Høyre, Mahmoud Farahmand, mener det er større sjanse for å få støtte for forslaget om strengere terrorstraff nå enn det var i 2016. Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Programkomiteen i Høyre foreslår å skjerpe den strengeste straffen for terror i Norge fra 30 til 50 år.

– Det er flere grunner til at terror bør straffes hardere. Det ene er at det er særdeles ondskapsfullt. Det retter seg mot uskyldige mennesker. Man kan like det eller ikke, men Norge har endret seg, sier Mahmoud Farahmand til Nettavisen. Han er medlem av Høyres programkomité.

Også i 2016 foreslo partiet å øke straffen for terror, den gang til 40 år.

– Det er mye som er endret siden 2016. Vi har terror både fra høyreekstreme og islamistisk terror. Vi ser også andre typer terrorgrupper kommer på banen. Det er sannsynlig at vi kan få støtte for det, sier Farahmand, som selv har erfaring fra arbeid med sikkerhet i Forsvaret.

Tidligere har kun Fremskrittspartiet, i tillegg til Høyre, gått inn for strengere terrorstraff i Norge

Saken er en del av partiprogrammet som skal vedtas på landsmøtet i mars 2021. Før den tid skal den ut på høring.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 30 minutter siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 11 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 15 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse