Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
10 oktober 2020 11:55
Del på Facebook
Norske bilister betalte over 12 milliarder kroner i bompenger i fjor. Nå blir redusert bompengebelastning et krav fra Frp i forhandlingene om neste års statsbudsjett. Foto: Terje Pedersen / NTB
Norske bilister betalte over 12 milliarder kroner i bompenger i fjor. Nå blir redusert bompengebelastning et krav fra Frp i forhandlingene om neste års statsbudsjett. Foto: Terje Pedersen / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Nok en gang er det satt bompengerekord i Norge. Det ble betalt inn 12,1 milliarder kroner i bompenger i fjor. – Smertelig, sier Frps bompengegeneral.

I Granavolden-plattformen, som ble forhandlet fram av Høyre, Frp, Venstre og KrF og presentert i januar 2019, lovet regjeringen å «innføre et skattefradrag for bompengeutgifter».

– Nå må dette nye fradraget komme på plass. Det ble lovet i 2019, men ingen har hørt noe siden, sier kommunikasjonssjef Camilla Ryste i NAF til Aftenposten.

Regjeringen trenger Frps støtte for å skaffe flertall for neste års statsbudsjett, og Frps finanspolitiske talsperson Sylvi Listhaug har allerede blinket ut redusert bompengebelastning som et av Frps hovedkrav inn mot forhandlingene.

Fylkesleder Frank Sve i Møre og Romsdal er Frps bompengegeneral og er oppgitt.

– Det er smertelig at regjeringen sier at de styrer på Granavolden, og så hopper de bukk over det som står der om bompenger, sier han.

Samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF) har denne kommentaren til kritikken:

– Vi reduserer bompengene med mer enn vi lovet i Granavolden i det fremlagte budsjettet, selv om skattefradraget ikke er fulgt opp, sier han til NTB.

– Vi følger også opp bompengeavtalen, og vi foreslår reduserte bompenger med hele 1,4 milliarder kroner. Samtidig har vi en rekordhøy utbygging av veier i Norge, legger han til.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 6 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 7 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 18 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 22 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse