Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
24 oktober 2020 09:01
Del på Facebook
I 2019 sto vannkraften for rundt 93 prosent av kraftproduksjonen i Norge, mens vindkraft sto for 4 prosent. På bildet ser vi Hunderfossen kraftstasjon i Gudbrandsdalslågen.Foto: Paul Kleiven / NTB
I 2019 sto vannkraften for rundt 93 prosent av kraftproduksjonen i Norge, mens vindkraft sto for 4 prosent. På bildet ser vi Hunderfossen kraftstasjon i Gudbrandsdalslågen.Foto: Paul Kleiven / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE) mener produksjonen fra norsk vannkraft kan økes med 17 prosent.

I 2019 sto vannkraften for rundt 93 prosent av kraftproduksjonen i Norge, mens vindkraft sto for 4 prosent. Nå viser tall fra NVE at det er stort potensial for mer vannkraft i Norge, skriver Klassekampen.

I en analyse publisert i begynnelsen av oktober anslår NVE at produksjonen fra norsk vannkraft kan økes med 17 prosent. Det betyr en økning på 23 terawattimer (TWH) fra dagens kapasitet på 136 TWH.

23 TWH er to og en halv gang mer enn Oslos årlige energiforbruk og over fire ganger mer enn den totale norske vindkraftproduksjonen i fjor.

6,4 TWH kan komme fra oppgradering og utvidelse av eksisterende vannkraftverk. 5,2 TWH vil kunne komme fra nye vannkraftverk som allerede har søkt eller fått tillatelse til etablering. De siste 11,5 TWH må komme fra nye kraftverk.

– Det er veldig varierende, men noen av de potensielle nye vannkraftverkene vil kunne kreve til dels store naturinngrep, sier Ann Myhrer Østenby, seksjonssjef for ressurs og kraftproduksjon hos NVE til Klassekampen.

I statsbudsjettet varslet regjeringen endringer i skatteregimet for å gjøre det mer lønnsomt å oppgradere og utvide eksisterende vannkraftverk.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 2 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 6 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 17 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 19 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 20 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 21 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse