Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
25 oktober 2020 15:49
Del på Facebook
40 prosent av kysten i Norge skal de neste tre årene ryddes for plast. Foto: Audun Braastad / NTB
40 prosent av kysten i Norge skal de neste tre årene ryddes for plast. Foto: Audun Braastad / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Over hundre personer vil i løpet av neste år få jobb som plastryddere langs norskekysten og på Svalbard.

TV-aksjonen samlet forrige uke inn 215,7 millioner til Verdens Naturfond (WWF) og deres arbeid mot plast i havet.

Også andre tiltak satser nå på plasrydding langs norskekysten. Handelens Miljøfond står bak det som er Norges første nasjonale ryddeprogram for plastforsøpling. 40 prosent av ytre kyst i Norge og Svalbard skal ryddes for makroplast innen utgangen av 2023.

– De neste tre årene skal hundrevis av profesjonelle søppelryddere renske strender og vassdrag over hele Norge for makroplast, sier daglig leder Rasmus Hansson i Handelens Miljøfond til Nationen.

Makroplast er de store, lett synlige bitene med plast. Plastbiter som er mindre enn fem millimeter, kalles mikroplast.

– Til Rydd Norge-prosjektet ansetter vi i løpet av neste år godt over 100 profesjonelle søppelryddere over hele landet, sier Hansson.

Nordland, Trøndelag og Vestland blir de første fylkene til å sette i gang med det nasjonale plastryddeprogrammet. Prosjektet finansieres gjennom plastposeavgiften. Handelens Miljøfond får 50 øre for hver plastpose nordmenn kjøper fra fondets medlemmer.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse