Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Steinar Melby
Artikkel
27 november 2020 10:59
Del på Facebook
Ordfører Ole Laurits Haugen og Hitra kommune vil ut av Kristiansund og Nordmøre Havn IKS og søker forhandlinger med ordfører Rita Ottervik i Trondheim og Trondheim Havn IKS. Foto: Hitra kommune.
Ordfører Ole Laurits Haugen og Hitra kommune vil ut av Kristiansund og Nordmøre Havn IKS og søker forhandlinger med ordfører Rita Ottervik i Trondheim og Trondheim Havn IKS. Foto: Hitra kommune.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

I saksprotokoll fra Hitra kommunestyre den 26.11.2020 gjøres det klart at Hitra kommune henviser til selskapsavtalen for Kristiansund og Nordmøre Havn IKS og varsler om sin uttreden av selskapet.

I den anledning ber også kommunestyret om uttalelse fra Kristiansund og Nordmøre Havns styre og havneråd.

Hitra kommunestyre skriver at dette kan skje fra 31.12.2021, med mindre partene finner det mulig å gjennomføre en uttreden på et tidligere tidspunkt. 

Hitra kommune ber videre om at havneselskapets styre avklarer grunnlaget for og størrelsen på utløsningssum, for deretter å gjennomføre nærmere forhandlinger, slik at man kommer fram til en mest mulig minnelig løsning.

Hitra kommune vil søke om å bli deltakerkommune i Trondheim Havn IKS. Derav vil det i en forhandlingsløsning, slik Hitra kommune ser det, kunne være aktuelt med direkte forhandlinger om overdragelse av eiendeler og rettigheter mellom havneselskapene. Dette spørsmålet ønsker Hitra kommune også avklart i Kristiansund og Nordmøre Havns bestemmende organ.

Ordfører og kommunedirektør på Hitra gis fullmakt til å inngå nærmere forhandlinger med Trondheim Havn for å avklare hva som kan oppnås ved og betingelser for inntreden i Trondheim Havn IKS. Forhandlingsresultatet  sammen med nærmere avklaring fremlegges deretter kommunestyret for nærmere behandling, avklaring og vedtak.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 5 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 5 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 6 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 6 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 6 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 6 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse