Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
30 november 2020 11:05
Del på Facebook
Equinors havvindanlegg Dudgeon Offshore Wind Farm utenfor England. Illustrasjonsfoto: Jan Arne Vold / Equinor / NTB
Equinors havvindanlegg Dudgeon Offshore Wind Farm utenfor England. Illustrasjonsfoto: Jan Arne Vold / Equinor / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

De samlede garantiene fra Garantiinstituttet for eksportkreditt (GIEK) for norske leveranser til havvindprosjekter er nå 7,6 milliarder.

GIEK utvider bankenes utlånskapasitet overfor kjøperne hvis de velger norsk. Dermed blir norske leveranser mer konkurransedyktige internasjonalt.

Nylig ble store kontrakter landet for norske Aibel og OHT på det enorme Dogger Bank-feltet utenfor Yorkshire med hjelp fra GIEK. Kontraktene med 3,6 milliarder i garanti fra GIEK førte til at de samlede garantiene nesten ble doblet.

Blant de norske leverandørene er Aibel, Nexans og Fred Olsen, som konkurrerer i et marked der beløpene er store, oppdragene komplekse og i møte med sterk konkurranse fra utenlandske aktører, opplyser GIEK i en pressemelding.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 8 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 12 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 23 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse