Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
07 desember 2020 09:56
Del på Facebook
Samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF) åpner for muligheten til å bygge smalere firefelts motorveier. Arkivfoto: Vidar Ruud / NTB
Samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF) åpner for muligheten til å bygge smalere firefelts motorveier. Arkivfoto: Vidar Ruud / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Regjeringen åpner for bygging av firefelts motorvei på nye strekninger, og for å bygge smalere firefeltsveier på strekninger der firefeltsvei har vært tillatt.

I dag blir veier med 6.000 til 12.000 kjøretøy i døgnet bygget som to- og trefeltsveier. Nå vil det være mulig å bygge firefeltsvei på disse strekningene. Firefeltsveien skal ha en bredde på 19,0-21,5 meter, og skulderbredde på mellom 1,5 og 2 meter. Det vil være mulig med en fartsgrense på 110 km/t.

Med de nye endringene vil det også være mulig å bygge en smalere firefeltsvei på veier med 12.000 til 20.000 kjøretøy i døgnet. Veien kan ha en bredde på 20,0-23,0 meter, og skulderbredde på mellom 2 og 2,75 meter. Også her vil man kunne ha en fartsgrense på 110 km/t.

– Vi er opptatt av å lytte til fagfolk. Derfor følger vi anbefalingen til Statens vegvesen om å innføre muligheten for å bygge smal firefelts vei. Det gir større fleksibilitet i utbyggingen av norske veier og kan øke den samfunnsøkonomiske lønnsomheten i flere prosjekter. På den måten får vi mer igjen for fellesskapets penger, sier samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF).

Aktuelle strekninger er blant annet E39 Ålesund – Molde, E134 Saggrenda – Gvammen, E39 Mandal – Ålgård, E18 Dørdal – Tvedestrand, E6 Roterud – Øyer, E6 Ulsberg – Melhus, E6 Kvithammar – Åsen og rv. 4 Oslo – Mjøsbrua.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Hans-Peter Kaaresen 9 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøFylkeskommunen har adskillig flere "alvorlige" (som du skriver) problemer enn Møreaksen å ta seg av.  Særinteressene i Møreaksen har splittet ...
Geir Ole Sætremyr 13 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
Naturvernforbundet deltok som tilhøyrar på konferansen vel vitande at dette var lobbyverksemd.Vi var der for å plukke opp styringssignal, først ...
Geir Ole Sætremyr 13 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøEnten det er Stortinget si samansetning, eller det er meir eller mindre nøytrale meiningsmålingar så er det til sjuande og ...
Terje Sundsbø 19 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrStortinget er ikke basert på meningsmålinger, men på valgresultat. Partiene Høyre, Senterpartiet, Venstre, KrF og Arbeiderpartiet prioriterte Møreaksen under NTP-behandlingen ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøEg forstår godt kva som skjer og har skjedd.Møreaksen vart handsama som ei strekning heile tida, men vart framdriftsmessig splitta ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Frode HeimenMeget bra forklart. Den som ikke skjønner dette, fordtår rett og slett ikke sammenhengen. I alle fall hvis de fortsatt ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse