Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
18 desember 2020 07:59
Del på Facebook
Frp har valgt å prioritere andre tiltak for å redusere bompengebelastningen, sier Hans Andreas Limi og Sylvi Listhaug. Foto: Terje Pedersen / NTB
Frp har valgt å prioritere andre tiltak for å redusere bompengebelastningen, sier Hans Andreas Limi og Sylvi Listhaug. Foto: Terje Pedersen / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Et bompengefradrag var en av Frps store budsjettseire i 2019. Nå har partiet droppet hele saken.

– Vi skal innføre et helt nytt fradrag for bompengeutgifter, slik at man kan skrive av store bomutgifter på skatten, sa Frp-leder Siv Jensen etter budsjettforhandlingene på Granavolden i 2019. Et år senere forlot Frp regjeringen uten at bompengefradraget var innført. Tidligere i høst la regjeringen selv vekk forslaget, meldte Motor i november.

I Frps alternative statsbudsjett for 2021 ble det ikke foreslått noe bompengefradrag. I utkast til nytt stortingsprogram for Frp for perioden 2021 til 2025 er fradraget ikke nevnt, skriver Aftenposten.

– Vi prioriterte å kutte bompenger og fjerne bommen på E134 Stordalstunnelen i Vestland og E136 Tresfjordbrua i Møre og Romsdal. I tillegg reduserte vi takstene på Fosen i Trøndelag og fjernet bommen på en rekke sideveier i Innlandet, sier Frps finanspolitiske talsperson Sylvi Listhaug.

Hans Andreas Limi sier at Frp primært er Frp mot bompenger og ønsker statlig finansiering.

– Det var et gjennomslag i regjeringsforhandlingene, men nå står vi «helt fritt». Vi har valgt å prioritere andre tiltak for å redusere bompengebelastningen.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 1 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje Sundsbø""Mener du at motstanden mot Møreaksen skyldes at Stortinget ikke følger opp prosjektene i NTP? Om man kjemper mot bevilgninger ...
Terje Sundsbø 2 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrMotstanden mot Møreaksen spriker i alle retninger. Frp og SV har totalt ulike grunner, og har ingen felles plattform for ...
Geir Ole Sætremyr 21 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøHusk at inngangen var fergefri E39, oppfatta som ein skulle slippe ferge over Romsdalsjorden, og andre fergestrekningar frå Kristiansand til ...
Terje Sundsbø 22 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrIngen har betvilt at uten Møreaksen så er fergeavløsning til Otrøya og Gossen et fylkeskommunalt ansvar. Men det ingen av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøKorrekt.Uten Møreaksen vil eventuell frgeavkøysing bli eit fylkeskommunalt ansvar.Og, ein fylkeskommune uten økonomisk ryggrad til å gjennomføre dette etter den ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrNei, hovedargumentet for Møreaksen er ikke fergefritt til Otrøya og Gossen. I dette innlegget fra Rasmussen viser han til at ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse