Annonse
NTB
Artikkel
NTB
15 januar 2021 12:07
Del på Facebook
– Problemet i en del av klimadebatten er at man glemmer hvordan tiltakene slår ut sosialt, sier Jan Bøhler og Sp-leder Trygve Slagsvold Vedum. Foto: Berit Roald / NTB
– Problemet i en del av klimadebatten er at man glemmer hvordan tiltakene slår ut sosialt, sier Jan Bøhler og Sp-leder Trygve Slagsvold Vedum. Foto: Berit Roald / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Sp-toppene Trygve Slagsvold Vedum og Jan Bøhler går til kamp mot Oslo-byrådet som vil forby diesel- og bensinbiler i indre bydeler.

Tiltaket er symbolpolitikk som rammer de som har minst, sier Vedum og Bøhler til Aftenposten.

I klimameldingen åpner regjeringen for nullutslippssoner. Innføring av slike soner betyr at bystyret kan forby beboere og næringsliv å kjøre diesel- og bensinbiler i enkelte gater eller områder i byen. Hva som skal skje med hybridbileier er uavklart.

I Oslo vil sentrum fra Aker Brygge til og med Tøyen, Grønland og Vaterland i øst blir berørt. Målet er at første sone skal være på plass i 2023.

Innen 2030 er byrådets mål å forby fossildrevne biler i hele Oslo, sa MDG-byråd Lan Marie Berg på NRKs Debatten torsdag kveld.

Sp-leder Trygve Slagsvold Vedum mener tiltaket «betyr marginalt eller ingenting» fordi det er snakk om veldig få kjørekilometer og dessuten er det usosialt.

– Jeg tror man gjør klimasaken en veldig bjørnetjeneste. Dette rammer veldig skjevt, og bærer preg av symbolpolitikk. De som har lavest inntekt, skal ta den største regningen, sier han.

Frps Bård Hoksrud, som er første nestleder i transport- og kommunikasjonskomiteen på Stortinget, mener byrådets planer er et stort varsku til alle bilister.

– Berg sa rett ut at hele Oslo skal være nullutslippssone. Jeg lurer på hva Høyre og regjeringen vet hva de har stelt i stand ved å åpne for nullutslippssoner. Høyre har selv ønsket seg nullutslipp innenfor ring 2 i Oslo, så dette tror jeg dessverre kan bli en realitet, sier Hoksrud i en kommentar til NTB.

– Nå håper jeg virkelig bilfolket våkner før det er for sent. Jeg kan love at Frp skal fortsette å kjempe mot denne galskapen. Dette er helt feil medisin, mener Frp-toppen.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Ketil Strand Andersen 18 timer siden Skremmende fremtidsscenario
Bra innlegg. Valg til neste år, da gjelder det.
Terje Sundsbø 1 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
Hvor lenge kan motstanderne av Møreaksen skjule kostnadene med fortsatt ferge? "Når fergene avløses av Møreaksen frigis enorme mengder strøm, ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Arne AlmaasFakta er bedre enn fabler, spesielt i diskusjoner om samferdsel. Dine metaforer om elefanter kommer vi ingen vei med. Spesielt ...
Arne Almaas 2 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Terje SundsbøDet eneste jeg ønsker å kommentere er at det ikke er vits i å kommentere dialogene du og RR har ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Arne AlmaasKommentarfeltet benyttes til å diskutere momenter til artikkelen, ikke til å presentere nyheter. Hva er det i artikkelen du ønsker å ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
Høyre prioriterer Fergefri E39 Møreaksen: https://www.smp.no/meninger/leserinnlegg/i/8qxqed/hoeyres-prioriteringer-i-nasjonal-transportplanEr det noen privatpraktiserende fogderipolitikere i Høyre Møre og Romsdal som våger å tale Erna ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse