Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
15 januar 2021 12:07
Del på Facebook
– Problemet i en del av klimadebatten er at man glemmer hvordan tiltakene slår ut sosialt, sier Jan Bøhler og Sp-leder Trygve Slagsvold Vedum. Foto: Berit Roald / NTB
– Problemet i en del av klimadebatten er at man glemmer hvordan tiltakene slår ut sosialt, sier Jan Bøhler og Sp-leder Trygve Slagsvold Vedum. Foto: Berit Roald / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Sp-toppene Trygve Slagsvold Vedum og Jan Bøhler går til kamp mot Oslo-byrådet som vil forby diesel- og bensinbiler i indre bydeler.

Tiltaket er symbolpolitikk som rammer de som har minst, sier Vedum og Bøhler til Aftenposten.

I klimameldingen åpner regjeringen for nullutslippssoner. Innføring av slike soner betyr at bystyret kan forby beboere og næringsliv å kjøre diesel- og bensinbiler i enkelte gater eller områder i byen. Hva som skal skje med hybridbileier er uavklart.

I Oslo vil sentrum fra Aker Brygge til og med Tøyen, Grønland og Vaterland i øst blir berørt. Målet er at første sone skal være på plass i 2023.

Innen 2030 er byrådets mål å forby fossildrevne biler i hele Oslo, sa MDG-byråd Lan Marie Berg på NRKs Debatten torsdag kveld.

Sp-leder Trygve Slagsvold Vedum mener tiltaket «betyr marginalt eller ingenting» fordi det er snakk om veldig få kjørekilometer og dessuten er det usosialt.

– Jeg tror man gjør klimasaken en veldig bjørnetjeneste. Dette rammer veldig skjevt, og bærer preg av symbolpolitikk. De som har lavest inntekt, skal ta den største regningen, sier han.

Frps Bård Hoksrud, som er første nestleder i transport- og kommunikasjonskomiteen på Stortinget, mener byrådets planer er et stort varsku til alle bilister.

– Berg sa rett ut at hele Oslo skal være nullutslippssone. Jeg lurer på hva Høyre og regjeringen vet hva de har stelt i stand ved å åpne for nullutslippssoner. Høyre har selv ønsket seg nullutslipp innenfor ring 2 i Oslo, så dette tror jeg dessverre kan bli en realitet, sier Hoksrud i en kommentar til NTB.

– Nå håper jeg virkelig bilfolket våkner før det er for sent. Jeg kan love at Frp skal fortsette å kjempe mot denne galskapen. Dette er helt feil medisin, mener Frp-toppen.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 21 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 22 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse