Regjeringen foreslår å gi Norwegian et kriselån til Norwegian på 1,5 milliarder kroner.
Regjeringen foreslår å bevilge 1,5 milliarder kroner til mulig deltakelse i et hybridlån utstedt av Norwegian i den nye krisepakken som ble lagt fram fredag.
– Vi har tro på at et rekonstruert Norwegian kan være en viktig aktør i norsk luftfart i fremtiden, sier samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF) i en pressemelding.
Norwegian er for tiden i en rekonstruksjonsprosess som skal hindre det kriserammede selskapet i å gå konkurs. Norwegian skal blant annet legge ned langdistansesatsingen sin og heller satse på et europeisk rutenettverk og kutte stort i antall fly de opererer.
Vil ikke bli Norwegian-eier
Regjeringen har satt flere forutsetninger for å delta i rekonstruksjonen, som blant annet inkluderer krav om at selskapet må tilføres nødvendig ny kapital på minimum 4,5 milliarder kroner, hovedsakelig fra institusjonelle og strategiske investorer, og at hybridlånet skjer på markedsmessige vilkår. En eventuell deltakelse avhenger av den pågående rekonstruksjonsprosessen i Norwegian.
– Lykkes Norwegian med dette arbeidet, har regjeringen sagt at vi kan bidra med et hybridlån. Men det er en krevende prosess selskapet er i gang med, og Norwegian er blant annet avhengige av å få inn langsiktige og strategiske eiere, sier næringsminister Iselin Nybø (V).
Hun understreker at staten ikke har ambisjoner om å bli eier i Norwegian.
2,75 milliarder til Avinor
I delen av krisepakken som er rettet mot luftfarten foreslås det også å bevilge 2, 75 milliarder kroner til Avinor, for å ta høyde for behov for støtte i første halvår 2021.
I tillegg bevilges det totalt rundt 2 milliarder kroner til flyrutekjøp i 2021.