Annonse
NTB
Artikkel
NTB
11 februar 2021 11:24
Del på Facebook
Rødt vil kutte norske CO2-utslipp med 60 prosent innen 2030. En tydelig retning, sier Rødt-leder Bjørnar Moxnes om partiets nye klimaplan. Arkivfoto: Håkon Mosvold Larsen / NTB
Rødt vil kutte norske CO2-utslipp med 60 prosent innen 2030. En tydelig retning, sier Rødt-leder Bjørnar Moxnes om partiets nye klimaplan. Arkivfoto: Håkon Mosvold Larsen / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Rødt går inn for å kutte klimautslippene med 60 prosent innen 2030. En progressiv CO2-avgift, null mer leting etter olje og nei til privatfly er blant tiltakene.

Dermed overbyr Rødt regjeringens klimamål, som er mellom 50–55 prosent kutt innen 2030.

Forslaget om å kutte utslippene med 60 prosent, eller med om lag 30 millioner tonn CO2 fra dagens nivå, skal behandles på Rødts landsmøte i mars.

Også SV og MDG har tallfestet et mål om kutt på 60 prosent innen 2030.

Klimaplan

Rødt har også utarbeidet en egen klimaplan, som NTB har fått innsyn i.

Planen er et svar på oppfordringen Arbeiderpartiets klimapolitiske talsperson Espen Barth Eide kom med i Klassekampen 27. januar.

Der ba Eide partiene på venstresida om bli enige om responsen til regjeringens klimaplan.

– Det er like greit at opposisjonen nå viser hvordan en ny politikk kan se ut etter valget, og dette er Rødts plan for en rettferdig miljøpolitikk med utslippskutt som monner, sier Rødt-leder Bjørnar Moxnes til NTB.

Kraftige kutt i store sektorer som olje- og gassvirksomhet, fastlandsindustrien og transport kan ifølge partiet få utslippene ned med minst 84 millioner tonn CO2 innen 2030.

Progressiv CO2-avgift

En av nøttene til opposisjonen er motstanden i Senterpartiet mot å øke CO2-avgiften. Regjeringen går inn for å øke avgiften til 2.000 kroner, mellom en tre- og firedobling fra i dag.

Eide tror imidlertid det kan bli stortingsflertall for dette uten Sp dersom Ap, SV, MDG og Rødt blir enige.

Fra Rødt får han ja til å øke CO2-avgiften. Men partiet vil ha en progressiv ordning.

– Det må skje i sammenheng med kompenserende progressive tiltak basert på økonomi, miljøbelastning og distriktshensyn, slik at dette ikke blir enda en usosial avgift, heter det i den nye klimaplanen.

Partiet vil også tilbakeføre inntektene fra økt CO2-avgift til dem med middels eller lav inntekt, differensiert mellom dem som bor i byer, der tilgangen til kollektivtransport er god, og folk bosatt i distriktene.

Nei til oljeleting, ja til CCS

Et annet hovedgrep i Rødts klimaplan er å si nei til nye lisenser for oljeleting og ikke åpne nye felt på norsk sokkel. Det vil bety utslippskutt på 7,4 millioner tonn CO2 i året, har partiet regnet ut.

I 2019 sto olje- og gassutvinningen for nesten 28 prosent av de norske utslippene med rundt 13 millioner tonn CO2.

Rødt vil også flytte penger fra dyre motorveiprosjekter over på kollektivtransport, sikre elektrifiseringstiltak i industrien og finansiere karbonfangst og -lagring (CCS) på Klemetsrud. Regjeringen har hittil bare lovet støtte til Norcems CCS-prosjekt i Breivik.

Forbud mot privatfly

I tillegg skal en rekke mindre tiltak både få ned utslippene og redusere ulikheten. Blant disse er forbud mot privatfly, en progressiv flyavgift, kutt i subsidier på dyre elbiler og en progressiv båtmotoravgift.

– Nå legger vi fram en rekke tiltak som viser at det er mulig å ta klimagrep som er både kraftfulle og rettferdige. Disse tar vi med inn i Stortingets behandling av regjeringas klimamelding. Det er ikke ment som en uttømmende oversikt, men en plan som viser en tydelig retning, sier Moxnes.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Ketil Strand Andersen 3 dager siden Skremmende fremtidsscenario
Bra innlegg. Valg til neste år, da gjelder det.
Terje Sundsbø 4 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
Hvor lenge kan motstanderne av Møreaksen skjule kostnadene med fortsatt ferge? "Når fergene avløses av Møreaksen frigis enorme mengder strøm, ...
Terje Sundsbø 4 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Arne AlmaasFakta er bedre enn fabler, spesielt i diskusjoner om samferdsel. Dine metaforer om elefanter kommer vi ingen vei med. Spesielt ...
Arne Almaas 4 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Terje SundsbøDet eneste jeg ønsker å kommentere er at det ikke er vits i å kommentere dialogene du og RR har ...
Terje Sundsbø 5 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Arne AlmaasKommentarfeltet benyttes til å diskutere momenter til artikkelen, ikke til å presentere nyheter. Hva er det i artikkelen du ønsker å ...
Terje Sundsbø 5 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
Høyre prioriterer Fergefri E39 Møreaksen: https://www.smp.no/meninger/leserinnlegg/i/8qxqed/hoeyres-prioriteringer-i-nasjonal-transportplanEr det noen privatpraktiserende fogderipolitikere i Høyre Møre og Romsdal som våger å tale Erna ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse