Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Redaksjonen
Artikkel
25 mars 2021 12:41
Del på Facebook
Foto: Mariana Proenca/Unsplash
Foto: Mariana Proenca/Unsplash
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Solkraft er den kraftproduksjonsteknologien som vokser raskest i verden, og i årene framover forventer NVE at det vil komme inn flere konsesjonssøknader for solkraftverk i Norge. Nå lanseres derfor en veiledning for konsesjonsbehandling av solkraft.

Her til lands har solcelleanlegg først og fremst vært brukt til å produsere egen strøm for hytter, og etter hvert også boliger og næringsbygg. Derfor er de fleste norske solcelleanleggene i dag montert på tak eller fasader av bygg. Etter hvert som kostnadene fortsetter å falle, vil det bli mer aktuelt å bygge ut større solkraftverk for å produsere strøm til markedet. Da øker interessen for bakkemonterte anlegg. 

Solkraftverk som er satt opp for produksjon og salg av elektrisitet krever etter energiloven en konsesjon fra NVE. For å gi aktører informasjon om gjeldene regelverk og stegene i saksbehandlingsprosessen, har NVE nå laget en veileder for konsesjonsbehandling av solkraftverk. Mindre solenergianlegg som i dag monteres på bygg, og der strømproduksjonen i hovedsak er til eget forbruk, krever ikke konsesjon. 

– NVE har til nå ikke fått inn søknader om solkraftverk, men vi har fått signaler om at flere prosjekter er planlagt. Vi forventer derfor å få solkraftanlegg til konsesjonsbehandling i årene som kommer, sier Inga Nordberg, direktør for energi- og konsesjonsavdelingen i NVE.  

Solkraftverk vil få konsekvenser for omgivelsene 

Når det søkes om konsesjon etter energiloven skal det legges ved en utredning av hvilke konsekvenser prosjektet kan føre til innenfor ulike temaer. Forskriften om konsekvensutredning stiller i dag ikke krav til melding og fastsetting av konsekvensutredningsprogram før fremlegging av søknader for solkraftverk. NVE vil derfor foreløpig ikke kreve dette, men presiserer at det kan bli aktuelt i fremtiden, særlig for de store anleggene. 

– Solkraftverk med dagens teknologi og norske solforhold er en plasskrevende energiproduksjon. Anlegg kan ha negative virkninger som man må vurdere opp mot fordelene. Et solkraftverk kan for eksempel påvirke hvordan kvalitetene av et friluftsområde oppleves, eller det kan ha konsekvenser for blant annet naturmangfold og landbruk. Derfor er det viktig å gjøre grundige vurderinger i de kommende prosjektene, understreker Nordberg.

NVEs veileder inneholder informasjon om saksbehandlingsprosessen for konsesjonspliktige solkraftverk. Dette er en veiledning og hjelp til hovedelementene som skal med i både søknad og konsekvensutredning. Veiledningen er ikke uttømmende og lokale hensyn må vurderes i hvert enkelt tilfelle.  

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 1 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 2 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 4 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 4 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Terje Sundsbø 5 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrSpørsmålet var: Jernbane er en av ulike transportløsninger, på samme måte som vei. Da er det vel rimelig at de ...
Terje Sundsbø 10 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnDet er du som sprer løgner. På samme måte som Vigrasambandet på Sunnmøre, ble Skålavegen/Fannefjordtunnelen i Romsdal privatfinansiert. Etter den ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse