Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
01 juni 2021 14:22
Del på Facebook
 Rekordmange byttet strømleverandør i første kvartal av 2021. Foto: Terje Pedersen / NTB
 Rekordmange byttet strømleverandør i første kvartal av 2021. Foto: Terje Pedersen / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

I første kvartal ble det gjennomført over 200.000 bytter av strømleverandør. Aldri før har tallet vært så høyt.

Husholdningskundene byttet kraftleverandør 179.000 ganger i første kvartal i 2021, en økning på 19 prosent fra i fjor, viser oppdaterte tall fra Reguleringsmyndighetene for energi (RME).

Næringskundene gjennomførte rundt 23.000 bytter i samme periode.

De ti største kraftleverandørene hadde 63 prosent av husholdningskundene i 2019, mens de tre største hadde 37 prosent. To år senere, i 2021, har dette økt til en markedsandel på 66 prosent for de ti største, mens de tre største har økt til 39 prosent, ifølge tall fra RME.

De største kraftleverandørene har fått flere kunder gjennom oppkjøp og generell vekst. Samtidig har færre vært på pliktleveranseordning, en midlertidig ordning hvor leveransen av strøm er på dyrere vilkår enn normalt.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 5 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 9 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 20 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 22 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 23 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 23 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse