Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
08 september 2021 15:36
Del på Facebook
Næringsminister Iselin Nybø (V). Foto: Terje Pedersen / NTB
Næringsminister Iselin Nybø (V). Foto: Terje Pedersen / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Regjeringen innfører krav om et eget høyhastighetsbevis for førere av fritidsbåter og vannscootere som kan oppnå hastighet på 50 knop eller mer.

50 knop tilsvarer 92,6 kilometer i timen. Det nye førerkortet, eller «kompetansebeviset», vil kreve at man har gjennomført både en teoretisk og en praktisk del.

Regjeringen foreslår at det trer i kraft i 2023 for å gi båtførere og kurssentre tid til å innrette seg etter de nye reglene.

– Nå skal det stilles strengere kompetansekrav til de som kjører fritidsbåter med høy fart. Regjeringens overordnede målsetting med båtpolitikken er å legge til rette for et trygt båtliv, og vi har en visjon om at det ikke skal skje ulykker med omkomne eller hardt skadde med fritidsbåt. Derfor gjør vi disse endringene, sier næringsminister Iselin Nybø (V).

Sjøfartsdirektoratet hadde høring om forslaget i vår. Det ble foreslått en felles teoretisk del for båt og deretter en modul som er tilpasset enten høyhastighetsbåt (typisk rib) eller vannscooter.

I tillegg ble det foreslått en aldersgrense på 18 år for å kjøre høyhastighetsbåter.

Sjøfartsdirektoratet har i høringen anslått en kurskostnad på om lag 3.500 kroner.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 2 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu får bruke energi på å finne ut av Naturvernforbundet sitt formål.
Terje Sundsbø 4 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrSom vanlig svarer du ikke på de spørsmålene du får. Er ikke det litt pinlig å representere Naturvernforbundet på en ...
Geir Ole Sætremyr 20 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu er i det filosofiske hjørnet i dag. Du får ta deg ei misjonsferd, sville for sville,  og sjå kor ...
Terje Sundsbø 21 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrBurde ikke heller du alliere deg med Frank Sve (Frp)? I følge Hans-Peter Kaaresen blir jo Frank Sve (Frp) den ...
Terje Sundsbø 21 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrJernbane er en av ulike transportløsninger, på samme måte som vei. Da er det vel rimelig at de behandles likt?
Geir Ole Sætremyr 22 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu får alliere deg med Sve og Frp når det gjeld miljøpolitikk.  Symboltunge som dei er.
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse