Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
08 september 2021 15:36
Del på Facebook
Næringsminister Iselin Nybø (V). Foto: Terje Pedersen / NTB
Næringsminister Iselin Nybø (V). Foto: Terje Pedersen / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Regjeringen innfører krav om et eget høyhastighetsbevis for førere av fritidsbåter og vannscootere som kan oppnå hastighet på 50 knop eller mer.

50 knop tilsvarer 92,6 kilometer i timen. Det nye førerkortet, eller «kompetansebeviset», vil kreve at man har gjennomført både en teoretisk og en praktisk del.

Regjeringen foreslår at det trer i kraft i 2023 for å gi båtførere og kurssentre tid til å innrette seg etter de nye reglene.

– Nå skal det stilles strengere kompetansekrav til de som kjører fritidsbåter med høy fart. Regjeringens overordnede målsetting med båtpolitikken er å legge til rette for et trygt båtliv, og vi har en visjon om at det ikke skal skje ulykker med omkomne eller hardt skadde med fritidsbåt. Derfor gjør vi disse endringene, sier næringsminister Iselin Nybø (V).

Sjøfartsdirektoratet hadde høring om forslaget i vår. Det ble foreslått en felles teoretisk del for båt og deretter en modul som er tilpasset enten høyhastighetsbåt (typisk rib) eller vannscooter.

I tillegg ble det foreslått en aldersgrense på 18 år for å kjøre høyhastighetsbåter.

Sjøfartsdirektoratet har i høringen anslått en kurskostnad på om lag 3.500 kroner.

(©NTB)

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Ansgar Dypbukt 10 timer siden Strømprisen til himmels
Sier meg enig i alt du skriver, strøm prisen er jo helt forferdelig ikke bare den, men nettleia er jo ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Møreaksen er det eneste alternativet
@Terje SundsbøSaksa frå referansegruppemøte 17.08.23: Forslag NTP 2024- 2036: Forslaget til ny plan innebærer mer enn halvering av årlige midler til vegbygging ...
Geir Ole Sætremyr 7 dager siden Møreaksen er det eneste alternativet
@Terje SundsbøDu marmar på med ditt og spissformuleringar.
Terje Sundsbø 7 dager siden Møreaksen er det eneste alternativet
@Geir Ole SætremyrDu har rett i at realisme er en dyd – gratis ferge koster staten dyrt. Fergeavløsningsprosjekter blir derfor mer lønnsomme ...
Geir Ole Sætremyr 8 dager siden Møreaksen er det eneste alternativet
@Terje SundsbøRealisme er også ein dyd. Sande Fastllandssamband AS har eksistert i 20 år+. Urealistisk. Nå oppgraderast fergebåsane på 4 stopp ...
Terje Sundsbø 8 dager siden Møreaksen er det eneste alternativet
@Geir Ole SætremyrDu har altså brukt snart én time på å vente på ferger, og brukt nesten én time om bord på ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse