Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
08 oktober 2021 21:12
Del på Facebook
Klima- og miljøminister Sveinung Rotevatn (V) legger fram et forslag til ny CO2-kompensasjon fredag.Foto: Annika Byrde / NTB
Klima- og miljøminister Sveinung Rotevatn (V) legger fram et forslag til ny CO2-kompensasjon fredag.Foto: Annika Byrde / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Staten må betale anslagsvis 70 milliarder kroner de neste ti årene i CO2-kompensasjon, erfarer Dagens Næringsliv.

Det vil være en mangedobling fra det som er blitt utbetalt i CO2-kompensasjon siden 2013, da ordningen ble innført, skriver avisa.

Fredag blir et forslag til ny CO2-kompensasjonsordning fra regjeringen lagt ut på høring. Grunnen til at staten vil måtte utbetale langt mer enn tidligere, er at EUs klimakvotesystem strammes inn.

Miljødirektoratets anslag er at ut ifra kvoteprisen i juli vil staten måtte ut med anslagsvis 70 milliarder kroner de neste ti årene, mot bare 6,7 milliarder i perioden 2013–2020. Tallet kan bli noe lavere eller enda høyere.

CO2-kompensasjon er en støtteordning fra staten til kraftkrevende industri for å kompensere for økte kraftpriser som følge av klimakvotesystemet.

EU og Norge har som mål å redusere utslippene av klimagasser til netto null innen 2050. Da må mengden CO2-kvoter til industrien gradvis senkes, og derfor vil prisene øke i årene framover.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 6 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøDet som er hovedargumentet frå di side er at Otrøya og Gosssen skal få fastlandssamband. Og det kan bare skje ...
Terje Sundsbø 7 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrDu sier at premisset for fergefri E39 er at det først og fremst skal legge til rette for fergeavløsning for ...
Geir Ole Sætremyr 13 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøDet er det eg har sagt. Fergefri veg til Otrøya er i realiteten ein konsekvens av fergefri E39 frå Ålesund ...
Terje Sundsbø 14 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrDen raskeste traséen for Møreaksen går over Otrøya – det er ingen premiss for fergefri E39. Som en konsekvens av ...
Geir Ole Sætremyr 17 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøDersom premisset er at E39 skal først og framst legge til rette for fergeavløysing til Otrøya og Gosssen er argumentrekka ...
Terje Sundsbø 19 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrNår du ikke har argumenter til artikkelen, så skriver du om noe helt annet. Les innlegget til Rasmussen en gang ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse