Ukens næringsprofil er Heine Schjølberg (62), daglig leder i Studio400. Studio400 er en av regionens perler av småbedrifter med stor kompetanse og lang erfaring. Heine har blant annet vært aktør i mediabransjen som fotograf og videoprodusent i eget firma de siste 30 årene.
Om Heine Schjølberg
Heine Schjølberg (62) er gift og har fire barn og er bosatt i Kristiansund. Han er utdannet programingeniør/fjernsynsfotograf i NRKs personalopplæring og har jobbet med media siden grunnskolen som både frilanser og fast ansatt.
Han har jobbet i Oslo, (NRK), Trondheim (NRK) og de siste 30 årene i Kristiansund, hvor han har vært fotograf, videoprodusent og daglig leder i eget selskap.
Om Studio400
I det nystartede selskapet for 30 år siden startet selskapet med nyhetsreportasjer og dokumentar for TV 2. Etter hvert ble fokuset mer og mer flyttet på å produsere presentasjonsfilmer for næringslivsaktører.
Schjølbergs kompetanse, spesialfelt og virksomhetsområde er i dag rettet mot å hjelpe industribedrifter som ønsker å promotere sine produkter og tjenester på en effektiv måte ved hjelp av film. Typisk bruk er presentasjoner brukt på messer, konferanser og sosiale media. Han lager også 3D-visualiseringer og er i tillegg en svært habil dronepilot og-fotograf.
I løpet av de 30 årene har Studio400 hatt alt fra mer ukjente enkeltforetak til store renommerte selskaper på kundelisten. Her finner vi blant annet NRK, TV 2, Equinor, Norske Shell, NorSea Group, Pure Norwegian Seafood, Discovery Channel, Møre og Romsdal fylkeskommune, Kristiansund kommune, Protomore Kunnskapspark mfl.
Hvordan går virksomheten for tiden?
– For tiden går det veldig bra. Jeg har nok å gjøre med flere spennende oppdrag og nevner følgende prosjekter og kunder jeg jobber / har jobbet med i år:
- Messevideo for EB Video/PipeLife Norge som er en 3D-animasjon som forklarer PipeLifes nye produkt som er prefabrikerte rørsystemer. Denne videoen ble vist på PipeLifes stand på «Bygg Reis Deg»-messen i Oslo i oktober. Det var viktig for PipeLife å vise besparelsene innen mange byggeprosjekter ved at rørsystemene blir ferdig-designet før de kommer ut på byggeplassen. De var svært fornøyd med hvordan jeg løste visualiseringsoppgaven.
- Presentasjonsfilm for Elmarin som ønsket å vise hva de gjør for kundene sine og hvilke prosjekter de jobber med. Elmarin er et av flere firma her i området som har bygget opp et godt renommé innenfor sitt fagfelt, men som få av de som bor her vet så mye om. Det skjer mye spennende i næringslivet her som gir god grunn til optimisme. Så det å lage slike filmer synes jeg er meningsfullt.
- Film for Sea to Market som er en ny konferanseserie om kommersialiseringsprosessen i marin næring. Dette er i regi av Møre og Romsdal fylkeskommune, Campus og Vindel næringshage. Sea to Market - Algemania - Digital Seaweed Conference 2021 | Facebook
– For øyeblikket jobber jeg for tiden med film om Melkvika næringspark som er et prosjekt under utvikling.
– Parallelt lager jeg også filmer for Arild Hoksnes som har tatt initiativ til å lage en norsk innovasjonsarena for kulturell og kreativ næring som skal etableres over nyttår. Målet er å styrke økonomien for kulturelle og kreative bransjer og bedrifter i hele Norge gjennom systematisk innovasjonsarbeid. Dette er et prosjekt som er støttet av Fylkeskommunen.
Kan du nevne tre fantastiske ting om det å være etablert på Nordmøre, i prioritert rekkefølge?
- Det skjer mye interessant for tiden, mange spennende bedrifter i nærheten som satser og utvikler nye produkter.
- Liker infrastrukturen her med små forhold, lett å komme seg rundt.
- Variert og fin natur. Hav og fjell. Mange fine steder å filme og fotografere.
Kan du nevne tre ting i forhold til din bedrift som du kunne ønsket forbedret på Nordmøre, i prioritert rekkefølge?
- Jeg skulle ønsket det var mulig å minimere fogderistriden, spesielt mellom Nordmøre og Romsdal, som jeg tror legger en unødvendig demper på et næringslivssamarbeid som kunne vært mer fruktbart i et større regionmarked.
- Vi må lære av sunnmøringene og bli flinkere til å kjøpe tjenester og varer av hverandre lokalt.
- Forsterke alt det positive som vil være resultatet av de to første punktene.
Hvordan ser markedsmulighetene ut fremover og hvordan er troen på fremtiden?
– Akkurat nå virker det som om at næringslivet her har fått øynene opp for verdien i de tjenestene jeg tilbyr, ikke minst fordi jeg har blitt flinkere til å markedsføre tjenestene mine. Fremtiden ser lys og spennende ut.
Har du et positivt budskap eller et motiverende slagord du ønsker å dele med oss andre på Nordmøre?
– Det er mange flinke folk her på Nordmøre, bruk dem, ikke gå over bekken etter vann.
Les også
ISO-Piloten og Gjertrud Bjørnvold – mange spennende oppdrag og forespørsler
Les også
Adcom Kristiansund og Rune Djuvsland – årsbeste i 30-årsjubileet
Les også
West Elektro og Alf Hjelmaas med høyt aktivitetsnivå på alle virksomhetsområder
Les også
Kontali og Thomas Aas med dobling av antall ansatte i 2021
Les også
Vestbase og Stein Arve Olsen venter økning i 2022
Les også
Sparebanken Møre og Tore Vevang med optimistiske fremtidsutsikter