Annonse
Redaksjonen
Artikkel
Redaksjonen
29 mars 2022 14:48
Del på Facebook
Lepsøybrua (800 meter) er den lengste bruen på Nordøyvegen. Illustrasjon: Møre og Romsdal fylkeskommune
Lepsøybrua (800 meter) er den lengste bruen på Nordøyvegen. Illustrasjon: Møre og Romsdal fylkeskommune
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Nordøyvegprosjektet koster Møre og Romsdal fylkeskommune 52,1 millioner kroner i 2023. Gjennomsnittlig årskostnad de neste ti årene er beregnet til 48 mill. kroner, skriver Møre og Romsdal fylkeskommune.

Tallen fremkommer i kontantstrømanalysen for Nordøyvegen-prosjektet, som blir presentert for samferdselsutvalget onsdag 30. mars.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Kontantstrømanalysen viser driftseffektene for fylkeskommunen som følge av gjennomføringen av veiprosjektet, med den informasjonen som er tilgjengelig i dag.

Fylkestinget bad i sak T-84/21 om at fylkeskommunedirektøren legger fram en fullverdig kontantstrømanalyse for Nordøyvegprosjektet. Dette med grunnlaget som ble lagt fram for politikerne i desember 2018, justert opp med gjeldende fakta angående både ekstra inntekter og lavere utgifter som er kjent per i dag.

Viktigst: Lavere lånerente

I saksfremlegget til samferdselsutvalget på onsdag skriver fylkeskommunedirektøren at «gjennomføringen av prosjektet har gått etter planen og med rimelig sikkerhet innenfor vedtatt kostnadsramme».

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Kontantstrømanalysen som er lagd i år vis at Nordøyvegen-prosjektet påvirker driften i fylkeskommunen i mindre grad enn det man kunne forutsi i 2018 . Det beskyldes at gjentatte forhold er endret positivt siden 2018, aller viktigst er lavere lånerente.

«Rentenivået de siste par årene har vært rekordlavt. Lavere renteutgifter gir en betydelig lavere belastning på driften enn tidligere anslått. I tillegg har byggekostnadsindeksen utviklet seg annerledes de siste årene enn foresatt i 2018», skriver fylkeskommunedirektøren.

Mer usikkert fremover i tid

Fylkeskommunedirektøren kan med stor sikkerhet si at Nordøyvegen-prosjektet påvirker driften i 2023, det første hele driftsåret, med 52,1 millioner kroner. Men det er mer usikkerhet for årene fremover:

«Den største usikkerheten fremover i tid er om det kan legges til grunn at vi har spart hurtigbåtkostnader tilknyttet Nordøyvegruta. Grunnen er at det vil bli endringer i inntektssystemet fra 2024 . I tillegg er nivået på ny femårig rentekompensasjonsordning for ferjeavløysingsprosjekt usikkert. Det kan bli både høyere eller lavere enn vi har lagt til grunn her. Framtidig rehabilitering av veien vil også påvirke kontantstrømmen», skriver fylkeskommunedirektøren.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Terje Sundsbø · 2 år siden
    Nordøyvegen har en totalramme på 5,6 milliarder kroner, og har en gjennomsnittlig årlig kostnad de neste ti årene på 48 mill. kroner. Møreaksen fra Ålesund til Molde har en totalramme på under 5 ganger dette beløpet. Betyr det at Møreaksen da bare koster vel 200 mill. i året de første 10 årene?

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 15 minutter siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøNo har du nok opsjoner til å løyse fortolkningsfloken din.Lykke til
Terje Sundsbø 1 timer siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrDa gjenstår følgende: Hvor stor er den totale kostnadsøkningen ifølge KS2? Hvor store var de statlige midlene og bompengene før ...
Geir Ole Sætremyr 3 timer siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøFor å gjere slutt på sutringa di kan eg gi nokre tall frå grunnlaget som er brukt i KS2.Statlige midlar ...
Terje Sundsbø 4 timer siden Demokratiets veivalg
På Sunnmøre tror Møreaksen-motstanderne at det vil bli mer midler til Eksportveien om Møreaksen stoppes. Det er ikke realitetene. Det ...
Terje Sundsbø 4 timer siden Slutt med svada Sve!
Selv med de høye bomsatsene er trafikkgrunnlaget større på Møreaksen enn med ferge. En av mange forhold Frank Sve (Frp) ...
Terje Sundsbø 4 timer siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrDu har altså ikke forstått at jeg snakker om KS2-rapporten? Du snakker om et dokument fra SVV.Fortsatt kan du ikke ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse