Nordøyvegprosjektet koster Møre og Romsdal fylkeskommune 52,1 millioner kroner i 2023. Gjennomsnittlig årskostnad de neste ti årene er beregnet til 48 mill. kroner, skriver Møre og Romsdal fylkeskommune.
Tallen fremkommer i kontantstrømanalysen for Nordøyvegen-prosjektet, som blir presentert for samferdselsutvalget onsdag 30. mars.
Kontantstrømanalysen viser driftseffektene for fylkeskommunen som følge av gjennomføringen av veiprosjektet, med den informasjonen som er tilgjengelig i dag.
Fylkestinget bad i sak T-84/21 om at fylkeskommunedirektøren legger fram en fullverdig kontantstrømanalyse for Nordøyvegprosjektet. Dette med grunnlaget som ble lagt fram for politikerne i desember 2018, justert opp med gjeldende fakta angående både ekstra inntekter og lavere utgifter som er kjent per i dag.
Viktigst: Lavere lånerente
I saksfremlegget til samferdselsutvalget på onsdag skriver fylkeskommunedirektøren at «gjennomføringen av prosjektet har gått etter planen og med rimelig sikkerhet innenfor vedtatt kostnadsramme».
Kontantstrømanalysen som er lagd i år vis at Nordøyvegen-prosjektet påvirker driften i fylkeskommunen i mindre grad enn det man kunne forutsi i 2018 . Det beskyldes at gjentatte forhold er endret positivt siden 2018, aller viktigst er lavere lånerente.
«Rentenivået de siste par årene har vært rekordlavt. Lavere renteutgifter gir en betydelig lavere belastning på driften enn tidligere anslått. I tillegg har byggekostnadsindeksen utviklet seg annerledes de siste årene enn foresatt i 2018», skriver fylkeskommunedirektøren.
Mer usikkert fremover i tid
Fylkeskommunedirektøren kan med stor sikkerhet si at Nordøyvegen-prosjektet påvirker driften i 2023, det første hele driftsåret, med 52,1 millioner kroner. Men det er mer usikkerhet for årene fremover:
«Den største usikkerheten fremover i tid er om det kan legges til grunn at vi har spart hurtigbåtkostnader tilknyttet Nordøyvegruta. Grunnen er at det vil bli endringer i inntektssystemet fra 2024 . I tillegg er nivået på ny femårig rentekompensasjonsordning for ferjeavløysingsprosjekt usikkert. Det kan bli både høyere eller lavere enn vi har lagt til grunn her. Framtidig rehabilitering av veien vil også påvirke kontantstrømmen», skriver fylkeskommunedirektøren.