Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Steinar Melby
Artikkel
29 mars 2022 14:04
Del på Facebook
Ved den stengte bommen til Haram Kraft. Fra venstre Malena Strømmen Malakzadeh, kommunestyrepresentant Rødt Ålesund, LisbethAustnes, leder NTVH, Sofie Marhaug, stortingsrepresentant Rødt.jpg
Ved den stengte bommen til Haram Kraft. Fra venstre Malena Strømmen Malakzadeh, kommunestyrepresentant Rødt Ålesund, LisbethAustnes, leder NTVH, Sofie Marhaug, stortingsrepresentant Rødt.jpg
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Da 2. nestleder i energi- og miljøkomiteen, Sofie Marhaug fra Rødt ville besøke vindkraftanlegget på Haramsøya, nektet utbygger Zephyr henne å kjøre opp på fjellet for å se på vindkraftverket.

Rødts Sofie Marhaug har i helgen besøkt Ålesund og Haramsøya. Siden regjeringspartiene og Høyre ivrer for å sette i gang med en videre utbygging av vindkraft på land, og hun frykter at det vil komme noe om dette i tillegget til energimeldingen, ønsket Marhaug å besøke et av områdene hvor det har vært og er mye konflikt og sterk motstand mot slike industrianlegg.

Annonse
Annonse

Vindkraftanlegget på Haramsøya er et av vindindustrianleggene med størst konflikt. Marhaug ønsket derfor å bli med Nei til vindkraftverk på Haramsøya opp på Haramsfjellet for selv å kunne se vindkraftanlegget. Som vanlig når stortingspolitikere er på slike reiser så er det lagt opp til et stramt program. Vindkraftverket på Haramsøya ligger på et fjellplatå, og å gå dit for å oppleve hvordan det er å oppholde seg i et vindkraftverk i drift og inspisere anleggets størrelse og påvirkning på landskapet, ville ha tatt flere timer. For å spare tid ble grunneiere på fjellet kontaktet for å få tillatelse til å bruke landbruksveien til å kjøre opp på fjellet, slik at Marhaug rakk å se anlegget før hun skulle rekke flyet tilbake til Oslo.

Grunneierne som Nei til vindkraftverk på Haramasøya (NTVH) kontaktet, henviste til utbygger og driftsselskapet Zephyr. Stor var overraskelsen da Zephyr sa nei.

Slik svarte driftsansvarlig hos Zephyr, i følge NTVH:

Det er hyggelig at dere vil besøke Haram vindkraftverk. Vi er svært restriktive med å åpne veien for motorisert ferdsel som ikke er direkte knyttet til nødvendig drift, vedlikehold og tilsyn av vindkraftverket eller tilhørende anlegg. Dette skyldes NVEs vilkår og hensyn til andre interesser i området. Hekkesesongen til enkelte fuglearter har startet og vi ønsker å holde motorisert ferdsel til et minimum i denne sesongen. Dere er hjertelig velkomne til å bruke området til fots eller med sykkel.

– Jeg synes det er veldig spesielt å ikke la oss bruke veien. Politikere er avhengig av å fatte beslutninger basert på kunnskap og erfaringer. At Zephyr vil sette kjepper i hjulene for dette, er veldig spesielt. Nå seiler debatten om vindkraft på land opp igjen, og da bør vi studere Haramsøya, for å minnes om problemene som kan oppstå, sier Sofie Marhaug som en reaksjon på avslaget fra vindkraftutbyggeren.

Annonse
Annonse

Hun legger også til at begrunnelsen for avslaget er syltynn:

– Å bruke hekkesesongen som unnskyldning for å ikke kunne bruke veien, er intet mindre enn en provokasjon. Er det én ting vi vet, så er det at vindkraft ikke er særlig hensynsfullt med tanke på fugleliv.

Spontan demonstrasjon

Nei til vindkraftverk på Haramsøya reagerte sterkt på avslaget, og arrangerte spontant en punktdemonstrasjon under parolen «Vi vil ha fjellet vårt tilbake».

Noen av de fremmøtte ved punktdemonstrasjonenNoen av de fremmøtte ved punktdemonstrasjonen

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 14 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje Sundsbø""Mener du at motstanden mot Møreaksen skyldes at Stortinget ikke følger opp prosjektene i NTP? Om man kjemper mot bevilgninger ...
Terje Sundsbø 14 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrMotstanden mot Møreaksen spriker i alle retninger. Frp og SV har totalt ulike grunner, og har ingen felles plattform for ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøHusk at inngangen var fergefri E39, oppfatta som ein skulle slippe ferge over Romsdalsjorden, og andre fergestrekningar frå Kristiansand til ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrIngen har betvilt at uten Møreaksen så er fergeavløsning til Otrøya og Gossen et fylkeskommunalt ansvar. Men det ingen av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøKorrekt.Uten Møreaksen vil eventuell frgeavkøysing bli eit fylkeskommunalt ansvar.Og, ein fylkeskommune uten økonomisk ryggrad til å gjennomføre dette etter den ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrNei, hovedargumentet for Møreaksen er ikke fergefritt til Otrøya og Gossen. I dette innlegget fra Rasmussen viser han til at ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse