Annonse
NTB
Artikkel
NTB
17 juni 2022 09:01
Del på Facebook
Nye Veier peker på at en mellomløsning med en to- eller trefelts vei fort kan bli dyrt, og gi negative konsekvenser for klima og miljø, dersom veien senere må oppgraderes til firefelts motorvei. Foto: Annika Byrde / NTB
Nye Veier peker på at en mellomløsning med en to- eller trefelts vei fort kan bli dyrt, og gi negative konsekvenser for klima og miljø, dersom veien senere må oppgraderes til firefelts motorvei. Foto: Annika Byrde / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Nye Veier mener ­Statens vegvesens mellomløsninger for veibygging kan gi negative konsekvenser for både miljøet og lommeboken.

Vegvesenet gikk onsdag ut og sa de ville heve terskelen for bygging av motorveier og ha veinormaler med større fleksibilitet. Veiutbyggeren Nye Veier synes ikke det er en god idé, skriver Finansavisen.

I et notat til Samferdselsdepartementet ber Nye Veier departementet om å tenke seg nøye om før man hører på Vegvesenets anbefaling. Noe av det Nye Veier reagerer på er Vegvesenets ønske om at det skal bygges færre firefelts motorveier med fartsgrense på 110 kilometer i timen, skriver Finansavisen.

Finn Aasmund Hobbesland, direktør for samfunn og utvikling i Nye Veier, sier en mellomløsning med en to-/trefelts vei fort kan bli dyrt, og gi negative konsekvenser for klima og miljø, dersom veien senere må oppgraderes til firefelts motorvei.

Annonse
Annonse

– Det finnes flere eksempler på veiprosjekter som er blitt utdatert etter bare 10 til 15 år. For kostnader, klima og miljø bør en vurdere å vente, og heller bygge riktig veistandard ved første forsøk. Da øker vi levetiden på investeringen betraktelig, sier Hobbesland og legger til:

– Spissformulert kan vi si at vi ikke har råd til å bygge samme vei to ganger.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Ketil Strand Andersen 7 timer siden Etterlyser rømling internasjonalt
TK viser usladdet bilde.
Terje Sundsbø 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrOgså kvalitetssikringen fra KS2 rapporten viser altså at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bompriser, er større enn med ferge.Utslippene ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEg har bedt om innsyn i Effekt-rapporten som SVV sende til TØI som utfyllende utrekningar som TØI/Dovre skulke kvalitetssikre.Det som ...
Terje Sundsbø 4 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge. Jeg gjentar - dette er fra ...
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEr klar over at SVV brukar standard programvare for beregningene.  Men, blir det meir riktig?Der er vel ei smertegrense for ...
Terje Sundsbø 4 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge.
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse