Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
17 juni 2022 09:01
Del på Facebook
Nye Veier peker på at en mellomløsning med en to- eller trefelts vei fort kan bli dyrt, og gi negative konsekvenser for klima og miljø, dersom veien senere må oppgraderes til firefelts motorvei. Foto: Annika Byrde / NTB
Nye Veier peker på at en mellomløsning med en to- eller trefelts vei fort kan bli dyrt, og gi negative konsekvenser for klima og miljø, dersom veien senere må oppgraderes til firefelts motorvei. Foto: Annika Byrde / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Nye Veier mener ­Statens vegvesens mellomløsninger for veibygging kan gi negative konsekvenser for både miljøet og lommeboken.

Vegvesenet gikk onsdag ut og sa de ville heve terskelen for bygging av motorveier og ha veinormaler med større fleksibilitet. Veiutbyggeren Nye Veier synes ikke det er en god idé, skriver Finansavisen.

I et notat til Samferdselsdepartementet ber Nye Veier departementet om å tenke seg nøye om før man hører på Vegvesenets anbefaling. Noe av det Nye Veier reagerer på er Vegvesenets ønske om at det skal bygges færre firefelts motorveier med fartsgrense på 110 kilometer i timen, skriver Finansavisen.

Finn Aasmund Hobbesland, direktør for samfunn og utvikling i Nye Veier, sier en mellomløsning med en to-/trefelts vei fort kan bli dyrt, og gi negative konsekvenser for klima og miljø, dersom veien senere må oppgraderes til firefelts motorvei.

Annonse
Annonse

– Det finnes flere eksempler på veiprosjekter som er blitt utdatert etter bare 10 til 15 år. For kostnader, klima og miljø bør en vurdere å vente, og heller bygge riktig veistandard ved første forsøk. Da øker vi levetiden på investeringen betraktelig, sier Hobbesland og legger til:

– Spissformulert kan vi si at vi ikke har råd til å bygge samme vei to ganger.

(©NTB)

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 3 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 7 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 19 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 20 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 21 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 22 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse