Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Ernst Olav Blakstad
Artikkel
29 august 2022 14:18
Del på Facebook
Tilstede fra de som har vært involvert i planarbeidet: Foran f.v. Iver Nordseth, Rolf Gjerdrum, Einar Wikan, Kurt Sivertsen og Alf Egil Olsen. Bak Stein Storsul. Foto: EOB
Tilstede fra de som har vært involvert i planarbeidet: Foran f.v. Iver Nordseth, Rolf Gjerdrum, Einar Wikan, Kurt Sivertsen og Alf Egil Olsen. Bak Stein Storsul. Foto: EOB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Fredag 26. august 2022 presenterte Brenneriet Kystkultursenter sin styringsgruppe planene for et nybygg utpå Storvalin på Veiholmen.

Gruppa har foruten leder Kurt Sivertsen bestått av tidligere ordfører Iver Nordseth, investor Bjørnar Iversen, arkitekt Rolf Gjerdrum og trebåtentusiast Alf Egil Olsen. Innleid prosjektleder har vært Stein Storsul. Observatører har vært Einar Wikan og Lillian Sæter, fra henholdsvis Smøla kommune og Møre og Romsdal fylkeskommune.

Annonse
Annonse

Leder for gruppa Kurt Sivertsen startet med å orientere om bakgrunnen for behovet for et større, mer moderne bygg.

Han orienterte videre om gruppas arbeid de siste to årene og bakgrunnen for at valget til slutt falt ned på Storvalin. Sjølve «Været» er lite og trangt, og her få egnede områder hvor et slikt prosjekt kan realiseres. I tillegg er det restriksjoner og reguleringer fra kommune og fylke som begrenser bruk av arealer. Storvalin er et ubebygd område som ikke innehar slike.

Det er inngått intensjonsavtale med grunneier og man er i dialog med berørte naboer.

Stein Storsul, som tidligere har vært på Smøla i forbindelse med etableringen av Gurisentret, orienterte så om planprosessen.

storvalinStorvalin: Skjermdump fra Google Earth

Om utfordringer og muligheter.

Det er stipulert et besøkstall på 20 000, over en 5-årsperiode.

Annonse
Annonse

Et foreløpig anslag viser et bygningsmessig totalareal på 750 kvm over to etasjer, dette til en stipulert kostnad på 66 millioner kroner. Dette håper man finansiert gjennom er tredeling mellom kommune, fylkeskommune og stat. Regulering planlegges startet opp i løpet av høsten.

Når denne er underveis vil det inviteres til en åpen arkitektkonkurranse. Premissene vil bli strenge, det må tas hensyn til fortsatt tilgjengelighet, trafikk, sårbar natur og estetikk. Et premiss er også en utsiktsterrasse hvor storbårå, solnedganger og nordlys kan observeres, også utenom åpningstider.

Man håper at Storvalin sin spektakulære beliggenhet vil tiltrekke seg mange «konkurrenter».

Nordlys Nordlys. Foto: Kurt Sivertsen

StorbåråStorbårå. Foto: kurt Sivertsen

SolnedgangSolnedgang. Foto: kurt Sivertsen

Spørsmålsrunde

Til slutt ble det åpnet for en spørsmålsrunde. Temaer som blei tatt opp av tilhørerne var valg av plassering og hvem som skal stå for drift?

Flere var også opptatt av hva som skjer med dagens Brenneriet, bl.a vi det fortsatt bli konserter her?

Det var i all hovedsak bifall til prosjektet fra de oppmøtte.

Styringsgruppa presiserte at skal prosjektet bli en suksess er det viktig at det har lokalbefolkningens støtte.

Rapporten ligger tilgjengelig på Brenneriets FB-side og styringsgruppa oppfordrer lokalbefolkning og framtidige brukere om å komme med innspill.

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 22 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 23 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse