Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
23 september 2022 19:55
Del på Facebook
Oslo Børs opplevde det største børsfallet på én dag siden mars 2020. Hovedindeksen falt over 4 prosent. Foto: Javad Parsa / NTB
Oslo Børs opplevde det største børsfallet på én dag siden mars 2020. Hovedindeksen falt over 4 prosent. Foto: Javad Parsa / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Oslo Børs fikk det største børsfallet på én dag siden mars 2020. Hovedindeksen endte på 1.112,2 poeng, ned over 4 prosent.

Oslo Børs var nærmest i fritt fall fredag og stanset ikke før hovedindeksen sto på 1.112,2 poeng. Det er ned 4,04 prosent og er det største børsfallet på én dag siden mars 2020, skriver Dagens Næringsliv (DN).

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

– Oslo Børs og globale markeder begynner å prise inn et mer realistisk scenario: At den kraftigste pengepolitiske innstrammingen i manns minne vil få konsekvenser de neste kvartalene, sier sjefstrateg Christian Lie i Formue til E24.

Også oljeprisen faller kraftig. Et fat nordsjøolje ble fredag ettermiddag omsatt for 85,89 dollar, en nedgang på 5,05 prosent.

Annonse
Annonse

Så lite har det ikke kostet for et fat nordsjøolje siden midten av februar, før Russlands angrepskrig på Ukraina, skriver DN.

– Dollaren er rett i taket, styringsrentene er opp, metaller er ned, kobber er ned. Det er ikke så rart olje følger med, sier sjefstrateg for råvarer i SEB, Bjarne Schieldrop.

Det var stort sett røde tall hos de mest omsatte selskapene på Oslo Børs. Equinor falt 5 prosent, mens Aker BP var ned 7,9 prosent. Røde tall fikk også Yara International (-4,78), Frontline (-6,39), Norsk Hydro (-5.04) og Vår Energi (-7,17). Kun Nordic Semiconductor avsluttet i pluss (+1,6).

På de toneangivende børsene i Europa var det også en tung slutt på børsuka. CAC 40-indeksen i Paris falt 2,1 prosent, mens DAX 30-indeksen i Frankfurt og FTSE 100 i London falt henholdsvis 1,7 og 1,8 prosent.

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 1 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 13 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 14 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 16 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 16 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Terje Sundsbø 17 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrSpørsmålet var: Jernbane er en av ulike transportløsninger, på samme måte som vei. Da er det vel rimelig at de ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse