De digitale mediefagene er rykende ferske, og de første lærlingene som får opplæring i bedrift er allerede på plass i Kristiansund og Molde. Nå håper fylkeskommunen at flere melder seg både som lærlinger og lærebedrifter i disse fagene.
– Fordi vi er tidlig ute, kan vi være med på å påvirke hvordan opplæringskontor rundt omkring i landet gjennomfører opplæringen for lærlinger i disse nye fagene. Oppgaven vår nå er å utarbeide solide opplegg for undervisning og opplæring, både for dem som har droppet ut av skolen tidligere, eller som av andre grunner ønsker å melde seg som lærlinger i en opplæringsbedrift, sier Roy Arild Tvedt, rådgiver for opplæring i bedrift hos fylkeskommunen.
Pionérprosjekt
– At vi starter på dette løpet innen digital mediedesign, forplikter oss også til å opprette et prøveråd som vurderer praktisk og teoretisk kunnskap hos kandidatene når de møter til fagprøven. Vi er stolte av å være med i dette pionerprosjektet, legger Tvedt til.
Læreplanen for de tre nye digitale mediefaga kom for bare et år siden, og ordningen med fagbrev er helt ny. Dette gjelder mediedesignfaget, som Møre og Romsdal fylkeskommune nå er koblet på, og medieteknikkfaget og innholdsproduksjonsfaget. Disse fremtidsrettede fagene tilbyr spesialisering innen digital medieproduksjon.
Digitale talent
Tom Rune Eide fra Smøla er en av kandidatene som skal gå opp løypen. Han er en av mange som ikke kom helt godt ut av årene i den videregående skolen, som nå vel å ta fagopplæring som vokst. – Jeg ser virkelig frem til dette, siden jeg er svært interessert i databasert medieproduksjon, og er glad for at det ordnet seg med læreplass, sier den motiverte 30-åringen. Han gleder seg over at dette blir et tilbud til langt flere enn ham selv.
– Vi må ivareta de digitale talentene våre, sier Elin Kanck Lorentzen ved Campus Kristiansund. Hun arbeider med organisasjonsutvikling og verdiskapende samarbeid på tvers av fagområde og avdelinger i fylkeskommunen.
Det er her Tom Rune Eide har basen sin, og det er dette som blir opplæringsbedriften hans. Siden opplæringen skjer i bedrift. Mye av kompetansen som Tom Rune søker er å finne utenfor veggene til kontoret i Kristiansund. Derfor er Torgeir Brun, rådgiver for digital utvikling i fylkeskommunen, faglig ansvarlig for opplæringen.
Viking-brettspill og 3D-modeller
Samarbeidspartnere ut over fylkeskommunen er blant andre Komputor, en opplærings- og kompetanseutviklingskontor i Kristiansund, som nylig har fått status som offisielt opplæringskontor for IT- og mediefag.
– Lærlingen får i oppdrag, under kyndig veiledning, å utvikle et brettspill som er tilknyttet funn fra vikingtiden her i fylket. Dette brettspillet tar utgangspunkt i Brageskålen, et dataspill som allerede er lagd om livet på Veøya i Romsdal for om lag tusen år siden. Prosessen med brettspillet som lærlingen arbeider med er digital, og vi kan ende opp med både en fysisk og en digital versjon. En aktuell målgruppe er skolene, med bruk av spill i undervisningen, sier Torgeir Brun.
– Et annet interessant område er å skape tredimensjonale modeller som viser eller forklarer hendelser tilbake i tid, legger lærling Tom Rune til. Det å bygge slike modeller er hovedinteressen, og et fagkurs ved universitetet i Stockholm har gitt mersmak.
Mye bedre enn skolebenken
En annen lærling, Ener Waldeland Gautvik, har fått plass hos merkevarestudioet Thingh kommunikasjon i Molde. Det er samme læreplan som gjelder for begge lærlingene, men innholdet i læreplanene er tilpasset lærlingene sine interesser og opplæringsbedriften sine behov.
– Det er storveges å kunne gå i lære hos en bedrift istedenfor å sitte på skolebenken. Her ser du hva bransjen holder på med, og du får innsikt i hva som trengs i markedet, sier Einar. Sjefen hans, daglig leier i Tingh, Barbro Sylthe Moen, er særdeles glade for at de kan bidra som lærebedrift. – I vår bransje endrer verdenen seg fort, og en ung og engasjert lærling på plass er utviklende for oss. Den nye læreplanen for digitale mediefolk passer utmerket for oss som arbeider multimedialt, med budskap som er rettet mot mange kanaler, sier hun.
Et mangfold av veier videre
I følge rådgiver Roy Arild Tvedt hos fylkeskommunen er den stor etterspørsel fra næringslivet etter folk som er dyktige på produksjon av innhold til visuelle medier, ikke bare fra nyhetsbransjen.
– Nå står det bare tilbake for lærlinger og opplæringsvirksomheter innen digitale mediefag å melde interesse, påpeker Roy Arild Tvedt hos fylkeskommunen.