Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
09 februar 2023 07:27
Del på Facebook
Næringsminister Jan Christian Vestre håper å formalisere industripartnerskapet med EU om kort tid. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB
Næringsminister Jan Christian Vestre håper å formalisere industripartnerskapet med EU om kort tid. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Næringsminister Jan Christian Vestre vil knytte Norge tettere til Europa gjennom egne industriavtaler. Han håper å formalisere partnerskapet med EU om kort tid.

Både EU og Norge jobber for tiden på spreng for å beholde tilgangen til det amerikanske markedet.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Bakteppet er Biden-administrasjonens gigantiske skattepakke (IRA), hvor 3.700 milliarder kroner skal brukes på å subsidiere grønn industriutvikling i USA.

Dersom EU lykkes med sin innsats, håper Norge å få henge med på lasset.

Men EØS-avtalen er ingen garanti for at Norge blir inkludert, har næringsminister Jan Christian Vestre (Ap) advart.

Ny type handelsavtaler

Han mener løsningen er å inngå såkalte industripartnerskap, eller handelsavtaler 2.0 som han døper det i et intervju med E24.

Nå er Vestre klar for å ta partnerskapet med EU til neste nivå gjennom en formalisert avtaletekst.

– Det er for tidlig å si når det skjer, men vi håper i løpet av første halvår i år, sier næringsministeren.

Vestre mener industriavtalen vil gjøre at Norge unngår en ny batteritoll-sak, der Norge ble regnet som tredjeland i Storbritannias frihandelsavtale med EU.

– Jeg opplever at det er stor forståelse for det i EU-kommisjonen og blant sentrale medlemsland i EU, sier Vestre.

Forhandlinger i stampe

Teksten i industriavtalen vil bygge på en felles uttalelse fra Vestre og EU-kommisjonens visepresident Maros Sefcovic fra i fjor.

Der heter det at Norge og EU skal samarbeide tettere om batterier og mineraler, blant annet ved at Norge får innpass i EUs batteriallianse.

– Vi har avtalt at Sefcovic enten kommer til oss, eller at jeg kommer til ham, for å legge fram selve partnerskapsteksten, forhåpentligvis innen rimelig tid, sier Vestre.

Annonse
Annonse

Industripartnerskapet er del av en større industriavtale mellom Norge og EU som ifølge DN står i stampe fordi Norge vil ha inn en formulering om olje og gass.

Deltok på EU-møte

Nylig ble det også kjent at Norge er invitert inn i en europeisk batterisatsing.

– Det er veldig viktig at Norge er aktiv i diskusjonene i Europa om hvordan vi skal akselerere det grønne skiftet, sier Vestre.

Han deltok denne uken på et uformelt møte mellom EUs konkurranseministre i Stockholm, hvor nettopp Europas konkurranseevne sto på agendaen.

Diskusjonene fortsetter på et ekstraordinært EU-toppmøte i Brussel torsdag og fredag, hvor Norge ikke er invitert.

På toppmøtet skal EU-landene ta stilling til forslaget fra EU-kommisjonen om å styrke investeringene i grønn industri gjennom økt statlig subsidiering og etableringen av et eget investeringsfond.

Advarer mot subsidiekappløp

– Vi må koble oss tett på EU også her, sier Vestre.

– Vi gjør en selvstendig vurdering av EUs virkemidler, men når vi er opptatt av å leve opp til samme ambisjoner gjennom et grønt industripartnerskap, så forplikter det oss, legger han til.

Mens land som Tyskland og Frankrike presser på for at EU skal åpne for å gi mer statsstøtte, frykter land som Nederland, Sverige og Danmark at det vil forstyrre EUs indre marked.

Også Vestre advarer mot for rause statsstøtteordninger.

– Europa er ikke tjent med et subsidiekappløp eller mindre frihandel. Det er først og fremst privat kapital som skal utløse det grønne skiftet, sier Vestre.

(©NTB)

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 20 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje Sundsbø""Mener du at motstanden mot Møreaksen skyldes at Stortinget ikke følger opp prosjektene i NTP? Om man kjemper mot bevilgninger ...
Terje Sundsbø 20 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrMotstanden mot Møreaksen spriker i alle retninger. Frp og SV har totalt ulike grunner, og har ingen felles plattform for ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøHusk at inngangen var fergefri E39, oppfatta som ein skulle slippe ferge over Romsdalsjorden, og andre fergestrekningar frå Kristiansand til ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrIngen har betvilt at uten Møreaksen så er fergeavløsning til Otrøya og Gossen et fylkeskommunalt ansvar. Men det ingen av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøKorrekt.Uten Møreaksen vil eventuell frgeavkøysing bli eit fylkeskommunalt ansvar.Og, ein fylkeskommune uten økonomisk ryggrad til å gjennomføre dette etter den ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrNei, hovedargumentet for Møreaksen er ikke fergefritt til Otrøya og Gossen. I dette innlegget fra Rasmussen viser han til at ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse