Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Redaksjonen
Artikkel
03 mars 2023 10:13
Del på Facebook
Fylkeskommunedirektør Toril Hovdenak. Foto: Møre og Romsdal fylkeskommune
Fylkeskommunedirektør Toril Hovdenak. Foto: Møre og Romsdal fylkeskommune
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Møre og Romsdal fylkeskommune hadde i 2022 et driftsresultat på 201,3 millioner kroner.

Det opplyste fylkeskommunedirektør Toril Hovdenak da hun i fylkesutvalget mandag 27. februar orienterte om de foreløpige regnskapstallene for fjoråret.

Det positive driftsresultatet er noe bedre enn prognosen som ble lagt fram i desember, som viste et overskudd på 140,2 millioner kroner. Økningen på 61,1 millioner kroner skyldes i hovedsak økning i rammetilskudd, økte skatteinntekter, reduserte pensjonsutbetalinger og korrigeringer for bundet fond. Totalt fikk Møre og Romsdal fylkeskommune hele 112,8 mill. kroner mer i skatteinntekter og rammetilskudd enn budsjettert i 2022.

Krevende utfordringsbilder

Selv om driftsresultatet for 2022 isolert sett er solid, pekte hun på at det blir krevende i årene fremover:

  • Netto driftsresultat var i fjor på 2,8 prosent, som er lavere enn målsettingen på 3,3 prosent. I 2024–2026 blir resultatet vesentlig redusert blant annet grunnet økning i renter og avdrag
  • For driftsrammene samlet viser resultatet et netto mindreforbruk på 53,3 millioner kroner, dvs. 1,1 prosent. Enkelte driftsrammer viser likevel et merforbruk, hvor samferdsel har det største merforbruket på 23,8 millioner kroner.
  • Netto finansutgifter var i 2022 på 415,5 millioner kroner, som er 5,8 prosent av driftsinntektene. Frem til 2026 vil netto finansutgifter ha økt med 308 millioner til omtrent 724,5 millioner kroner (10,4 prosent)
  • Lånegjelden var i 2022 på 98 prosent av brutto driftsinntekt. I 2026 vil lånegjelden være på 138 prosent. Det vil bety lite handlingsrom i årene som kommer på grunn av økt renter og avdrag

Skal jobbe med å ta ned driften

Fylkeskommunedirektøren sa i fylkesutvalget at arbeidet med økonomiplanen for 2024–2027 allerede er i gang. I mars skal det være dialogmøter med avdelingene om mulige tiltak for effektivisering og omstilling. Som en konsekvens av prisstigningen i 2022, et for høyt driftsnivå og økende lånegjeld skal fylkeskommunedirektøren og hennes stab se på hvordan man kan ta ned driften med 100 millioner kroner i året i den kommende økonomiplanperioden.

Regnskapet for 2022 blir vedtatt av fylkestinget 24. april.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 15 minutter siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 1 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 12 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 16 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse