Det blir jobbet for fullt med å redusere takstene på Nordøyvegen, men flere nødvendige formaliteter må på plass før de kan settes ned.
Det er fylkestinget som må godkjenne de nye takstene og finansieringen av dem. Fylkestinget har årets første møte 24. april.
Jobber på flere hold
De siste månedene har det blitt jobbet på flere hold for å kunne redusere takstene på fv. 659 Nordøyvegen. Her er viktige punkt i tidslinjen:
- 31. oktober 2022: Møre og Romsdal fylkeskommune ber Samferdselsdepartementet avklare hva fylkeskommunen har anledning til å gjøre med takstene.
- 13. desember 2022: Fylkestinget vedtar å sette ned takstene med virkning fra senest 1. mars 2023. Takstene skal ned på nivået sett i stortingsproposisjonen 2016-2017 «Finansiering av prosjektet fv. 659 Nordøyvegen i Møre og Romsdal».
- 25. januar: Fylkeskommunen får svar fra Samferdselsdepartementet: «Dersom det er ønskelig fra fylkeskommunen sin side å yte et særskilt tilskudd, eller stille en særskilt garanti, må dette skje i samråd med bompengeselskapet Vegamot og Statens vegvesen som takstmyndighet.» Og departementet skriver også at det holder å orientere Stortinget om takstreduksjonen.
- Umiddelbart etter mottak av brevet, ble det startet drøftinger mellom Møre og Romsdal fylkeskommune, Vegamot og Statens vegvesen. Forslag til løsning går frem av Vegamot sitt brev datert 16. februar (brevet er lagt ved artikkelen) hvor de har beregnet nye takster etter proposisjonen fra 2016–2017, og skisserer to alternative måter å finansiere dette på.
Anbefaler tilskudd
I brevet til Vegvesenet skriver Vegamot at fylkeskommunedirektøren i Møre og Romsdal vil anbefale alternativet med tilskudd for redusert takster. Det vil si at Møre og Romsdal fylkeskommune må betale 45 millioner kroner til bompengeselskapet innen september 2023 for å kunne gjennomføre takstreduksjonen.
Vegamot har beregnet endringer i grunntakstene (i 2022-kroner) for Nordøyvegen:
Takstgruppe 1 | Takstgruppe 2 | |
Dagens takster | 219 | 657 |
Nye takster | 172 | 516 |
Dersom Statens vegvesen aksepterer forutsetningene og beregningene, må det lages en politisk sak som fylkestinget behandler 24. april. Det er fylkestinget som både må vedta takstene, og finansieringen av dem.