Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Redaksjonen
Artikkel
03 mars 2023 14:13
Del på Facebook
Fjørtoftfjordtunnelen – ein del av Nordøyvegen. Foto: Møre og Romsdal fylkeskommune
Fjørtoftfjordtunnelen – ein del av Nordøyvegen. Foto: Møre og Romsdal fylkeskommune
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det blir jobbet for fullt med å redusere takstene på Nordøyvegen, men flere nødvendige formaliteter må på plass før de kan settes ned.

Det er fylkestinget som må godkjenne de nye takstene og finansieringen av dem. Fylkestinget har årets første møte 24. april.

Jobber på flere hold

De siste månedene har det blitt jobbet på flere hold for å kunne redusere takstene på fv. 659 Nordøyvegen. Her er viktige punkt i tidslinjen:

  • 31. oktober 2022: Møre og Romsdal fylkeskommune ber Samferdselsdepartementet avklare hva fylkeskommunen har anledning til å gjøre med takstene.
  • 13. desember 2022: Fylkestinget vedtar å sette ned takstene med virkning fra senest 1. mars 2023. Takstene skal ned på nivået sett i stortingsproposisjonen 2016-2017 «Finansiering av prosjektet fv. 659 Nordøyvegen i Møre og Romsdal».
  • 25. januar: Fylkeskommunen får svar fra Samferdselsdepartementet: «Dersom det er ønskelig fra fylkeskommunen sin side å yte et særskilt tilskudd, eller stille en særskilt garanti, må dette skje i samråd med bompengeselskapet Vegamot og Statens vegvesen som takstmyndighet.» Og departementet skriver også at det holder å orientere Stortinget om takstreduksjonen.
  • Umiddelbart etter mottak av brevet, ble det startet drøftinger mellom Møre og Romsdal fylkeskommune, Vegamot og Statens vegvesen. Forslag til løsning går frem av Vegamot sitt brev datert 16. februar (brevet er lagt ved artikkelen) hvor de har beregnet nye takster etter proposisjonen fra 2016–2017, og skisserer to alternative måter å finansiere dette på.

Anbefaler tilskudd

I brevet til Vegvesenet skriver Vegamot at fylkeskommunedirektøren i Møre og Romsdal vil anbefale alternativet med tilskudd for redusert takster. Det vil si at Møre og Romsdal fylkeskommune må betale 45 millioner kroner til bompengeselskapet innen september 2023 for å kunne gjennomføre takstreduksjonen.

Vegamot har beregnet endringer i grunntakstene (i 2022-kroner) for Nordøyvegen:

Takstgruppe 1 Takstgruppe 2
Dagens takster 219 657
Nye takster 172 516

Dersom Statens vegvesen aksepterer forutsetningene og beregningene, må det lages en politisk sak som fylkestinget behandler 24. april. Det er fylkestinget som både må vedta takstene, og finansieringen av dem.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 3 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
Naturvernforbundet deltok som tilhøyrar på konferansen vel vitande at dette var lobbyverksemd.Vi var der for å plukke opp styringssignal, først ...
Geir Ole Sætremyr 3 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøEnten det er Stortinget si samansetning, eller det er meir eller mindre nøytrale meiningsmålingar så er det til sjuande og ...
Terje Sundsbø 9 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrStortinget er ikke basert på meningsmålinger, men på valgresultat. Partiene Høyre, Senterpartiet, Venstre, KrF og Arbeiderpartiet prioriterte Møreaksen under NTP-behandlingen ...
Geir Ole Sætremyr 14 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøEg forstår godt kva som skjer og har skjedd.Møreaksen vart handsama som ei strekning heile tida, men vart framdriftsmessig splitta ...
Terje Sundsbø 16 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Frode HeimenMeget bra forklart. Den som ikke skjønner dette, fordtår rett og slett ikke sammenhengen. I alle fall hvis de fortsatt ...
Terje Sundsbø 16 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrDu skjønner åpenbart ikke hva du selv skriver. Du har helt rett i at Møreaksen er strekningen Ålesund-Molde. På samme ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse