Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
17 april 2023 10:20
Del på Facebook
Lavere priser på olje og gass trakk ned handelsoverskuddet i mars. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB
Lavere priser på olje og gass trakk ned handelsoverskuddet i mars. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Handelsoverskuddet i mars falt for tredje måned på rad og endte på drøye 71 milliarder kroner. Det er mer enn en halvering fra mars i fjor.

Nedgangen er på 55,4 prosent fra mars i fjor, og handelsoverskuddet er 8,7 prosent lavere enn i februar. Hovedårsaken er lavere verdi på olje- og gasseksporten.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Vareeksporten endte på 171,3 milliarder kroner i mars 2023, ned 31,3 prosent fra mars i fjor.

Eksportverdien er imidlertid 8,9 prosent høyere enn i februar i år, og i historisk sammenheng er eksporten fortsatt ekstraordinær høy.

Fastlandseksporten styrket seg med 14,2 prosent fra mars 2022 og endte på 72 milliarder kroner. Størst økning var det i verdien av fiskeeksporten. I mars utgjorde verdien rekordhøye 15,3 milliarder kroner, en økning på 26,3 prosent sammenlignet med mars året før.

Importen av varer endte på rekordhøye 100,2 milliarder kroner. Dette er 11,5 prosent høyere enn i mars i fjor og 26,2 prosent høyere enn i februar.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

– Generell prisstigning og svekket kronekurs bidrar til den høye importverdien i mars, sier seksjonssjef Therese Vestre.

Verdien av både olje- og gasseksporten falt.

– I mars var gassprisen på sitt laveste nivå på over 18 måneder. Nedgangen kan forklares med god tilgang på flytende naturgass i Europa, fylte gasslagre og lavere etterspørsel, sier Vestre.

Eksportverdien av råolje utgjorde 41,2 milliarder kroner i mars 2023, en nedgang på 26,3 prosent fra året før. Nedgangen skyldes en reduksjon i både pris og eksportert volum.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 1 timer siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
@Terje SundsbøDet som vart sagt på eksportveikonferansen var ca ein milliard, etter hukommelsen.Ny fergeterminal med all infrastruktur vil koste minst det ...
Terje Sundsbø 1 timer siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
@Geir Ole SætremyrOm trafikken er stabil, og behovet for å flytte fergeleiet ut fra sentrum av Molde har eksistert i flere 10-år, ...
Geir Ole Sætremyr 5 timer siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
@Terje SundsbøTellepunktet står øst for krysset fra ferga. Viser ikkje fordeling på retning til og fra ferga.Trafikken er stabil.I Batnfjorden er ...
Terje Sundsbø 11 timer siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
@Geir Ole SætremyrTrafikkaoset gjelder alle retninger, til/fra fergen, og øst/vest for fergeleiet. Trafikktallene har du da ikke hatt vansker med å finne ...
Geir Ole Sætremyr 17 timer siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
@Terje SundsbøEg har etterlyst kva trafikkaos som fergene med ÅDT på 2350 skaper i det store bildet.Og trafikken si retning og ...
Terje Sundsbø 18 timer siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
@Geir Ole SætremyrTror du man flytter fergeleiet ut fra sentrum av Molde for moro skyld? Merkostnaden for de fergereisende blir minimal i ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse