Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Rasmus Rasmussen
Ytring
30 april 2024 20:07
Del på Facebook
Møreaksen gjør to folkerike øyer fergefri, gir fergefri kryssing av Romsdalsfjorden, gir ny og utbedret vei fra Ålesund til Vestnes, og gir gigantiske besparelser for fylkeskommunen. Illustrasjon: Rambøll
Møreaksen gjør to folkerike øyer fergefri, gir fergefri kryssing av Romsdalsfjorden, gir ny og utbedret vei fra Ålesund til Vestnes, og gir gigantiske besparelser for fylkeskommunen. Illustrasjon: Rambøll
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.

E39 er utvilsomt den europavei som er oppstykket med flest fergesamband. Hver av disse er fysisk stengt med bom det meste av tiden. For å bøte på dette lanserte samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa (Sp) i 2010 Fergefri E39 Kristiansand–Trondheim. Hovedformålet er å knytte næringslivet i kystregionene tettere sammen, der folket bor.

På alle store stamveier er det lokaltrafikken som dominerer på de fleste delstrekninger. Den billigste og korteste stamveien er den som går dit de reisende skal, ikke i store omveier utenom og som krever bygging av ekstra tilførselsveier. En del av Fergefri E39; Møreaksen Ålesund–Molde, er et slikt eksempel. Den fjerner 3 fergesamband, knytter næringslivet i kystregionene tettere sammen og favner både gjennomgangs-, pendel- og lokal-trafikk, og blir en viktig del av Livsnerven Fergefri E39 på Vestlandet.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Sigbjørn Gjelsvik (Sp), leder i Stortingets transport- og kommunikasjonskomité sier: «Møreaksen skal bygges. Det slår regjeringen fast. Men prosjektet deles i flere etapper. Vi ber Statens vegvesen se om rekkefølgen kan endres, slik at tunnel gjennom Molde og veg til Julbøen kan tas først, sammen med Julsundbrua.» Hensikten er å vurdere nye løsninger, for om mulig å gjøre Vestlandets Livsnerve billigere.

Et slikt alternativ er å overføre trinn 2 på E39 Møreaksen til E136 Eksportveien. Dermed vil strekningen E39 Ålesund–Vestnes bli en del av E136, og Nye Veier AS kan ta over ansvaret for hele E136, også fra Ålesund til Vestnes, ikke bare Vestnes–Dombås. Livsnerven Fergefri E39 blir vesentlig billigere, og den virkelige kostnaden for Eksportveien blir tydelig. Dette forslaget har også fått støtte på Sunnmøre.

Annonse
Annonse

Da utkastet til ny NTP ikke foreslo bevilgninger til Møreaksen jublet både SV og Frp, men av ulike uforenelige grunner. De ønsker fortsatt ferge, på tross av at alle meningsmålinger viser at folket ønsker å reise fergefritt. Ikke alle jubler for at fylket som har 5 % av befolkningen og 11 % av fastlandseksporten bare får 0,25 % av midlene i NTP. Isteden går midlene til gigantiske jernbaneprosjekter – statlig fullfinansiert – i sentrale strøk på Østlandet, der veibygging er billig. Mens fylker med krevende natur må bygge vei mellom øyer, fjorder og fjell, ender opp med stor gjeld.

For å skåne fylkeskommunens økonomi ønsker Frank Sve (Frp) at staten overtar fergedriften over Langfjorden, og vil ha statlig bro. Men han vil ikke ha statlig bro over Julsundet, som fjerner to fergesamband og sparer fylket mye mer. Han vil ikke gjøre Otrøya og Gossen fergefri. Han vil også ha gratis ferger på fylkesveiene og ha ferge Vestnes–Molde, koste hva det koste vil.

Sambandet Vestnes–Molde bruker over 20 millioner kWh hvert år, på en vei som er stengt 85 % av tiden. Strømforbruket for Tautratunnelen vil bli mye mindre, selv om den er åpen hele døgnet hver dag hele året. En enorm besparelse hvert år til evig tid, som Sve vil stoppe for enhver pris. Istedenfor Livsnerven E39 vil Frp prioritere E136 gjennom Romsdalen som allerede er gratis og døgnåpen, men med bare halvparten så stor trafikk.

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Terje Sundsbø · 24 dager siden
    Hvordan vil Frank Sve (Frp) prioritere fergeavløsning for de to store og folkerike øyene Gossen og Otrøya sammen med andre fergeavløsningsprosjekter i fylket vårt?

    MuM og andre som jubler for at Møreaksen ikke har fått bevilgninger bør snarest finne ut hvor fergeleiet i Molde sentrum bør flyttes.

    MuM ble startet 27.05.2014, som «Møreaksen utenom Molde». Målet var å få lagt traséen for Møreaksen fra Julbøen via dagens Hustadvika kommune, i stedet for gjennom byen Molde. Man var altså ikke mot Møreaksen, men mot at trafikken fra E39 skulle gå gjennom Molde.

    Etter hvert har MuM igjen skiftet fokus, og er nå sterkt for fortsatt fergedrift, etter påtrykk fra medlemmer fra Nordmøre og Sunnmøre. Navnet er derfor endret til «Møre uten Møreaksen». MuM har gitt opp ønsket om fergefri kryssing av Romsdalsfjorden. Dermed har MuM også kastet på båten den opprinnelige målsettingen om å lede trafikken fra E39 utenom Molde, siden fergetrafikken fra E39 som kjent går gjennom Molde sentrum.

    https://ksu.no/artikler/leserinnlegg/119392-motstand-uten-mening-mum-20230620
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Geir Ole Sætremyr · 20 dager siden
      @Terje Sundsbø Det som vart sagt på eksportveikonferansen var ca ein milliard, etter hukommelsen.

      Ny fergeterminal med all infrastruktur vil koste minst det samme. 

      Pluss alle dei andre konsekvensane som eg lista opp ellers. Og trafikken på fylkesvegen gjennom Molde vil bli ÅDT på minst 8000 etter dagens trafikk.
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 20 dager siden
      @Geir Ole Sætremyr
      Du svarer ikke på spørsmålet mitt. 


      Mener du det vil koste mer enn 1 milliard å flytte fergeleiet ut fra sentrum av Molde til Mordalsvågen? Utbedringen av veien/tunneler vil jo være en del av Møreaksen, eller mener du at denne kostnaden ikke lenger skal inngå i Møreaksen?
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Geir Ole Sætremyr · 20 dager siden
      @Terje Sundsbø Ja, eg er sikker på at det vil koste over 1 mrd.

      Eg oppfatta at flytting må til for å skåne Molde sentrum. 


    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 20 dager siden
      @Geir Ole Sætremyr Du har nå nettopp prissatt en del av kostnadene ved å utsette Møreaksen til over 1 milliard kroner.
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Geir Ole Sætremyr · 20 dager siden
      @Terje Sundsbø Bare å kaste korta dine.

      Du har gått surr i virvaret av premisser.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Greinalause politikere om ferger
@Terje SundsbøDu har 12 år til rådvelde til å ruge på tolkinga av KS2. Det siste avsnittet stadfester der som eg tidligere ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Greinalause politikere om ferger
@Geir Ole SætremyrHvor stor er kostnadsøkningen fra 2022 til i dag, når tallene for 2022 tok høyde for krigen i Ukraina og ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Greinalause politikere om ferger
@Terje SundsbøDet er nå dette som er nedfelt i Statsbudsjettet for 2023, og som konsulentselskap har gått gjennom vilkåra på.KS2 viser ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Greinalause politikere om ferger
@Geir Ole SætremyrEn garantiordning for inntil 50% er ikke det stortingsvedtaket ba om – at staten skal ta over hele garantiansvaret for ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Greinalause politikere om ferger
@Terje SundsbøEg har lest meg opp og kan informere om at der er opna for garantiordning for nye riksvegårosjekt over 1 ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Greinalause politikere om ferger
@Geir Ole SætremyrJeg er klar over at anmodningsvedtaket ennå ikke er gjennomført. Tror du Møreaksen blir bygd før?KS2-analysen for Møreaksen gjelder for ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse