Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Rasmus Rasmussen
Ytring
13 mai 2024 10:33
Del på Facebook
Møreaksen gjør to folkerike øyer fergefri, gir fergefri kryssing av Romsdalsfjorden, gir ny og utbedret vei fra Ålesund til Vestnes, og gir gigantiske besparelser for fylkeskommunen. Illustrasjon: Rambøll
Møreaksen gjør to folkerike øyer fergefri, gir fergefri kryssing av Romsdalsfjorden, gir ny og utbedret vei fra Ålesund til Vestnes, og gir gigantiske besparelser for fylkeskommunen. Illustrasjon: Rambøll
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.

Det har skapt storm rundt fergene at flere fylkeskommuner ønsker å innføre betaling for ferger som nå er gratis. Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) sier fylkeskommunene kan gjeninnføre betaling: Det vil ikke være i strid med Stortingets vedtak å ta betaling på et fergesamband som i dag er gratis. Men kommunalminister Erling Sande (Sp) godtar ikke at fylkeskommuner begynner å kreve betaling fra trafikantene på ferger som staten allerede har tatt regningen for.

Rogaland fylkeskommune som allerede har begynt å ta betaling for gratisfergene får derfor kutt i de statlige overføringene. Fylkesordfører Ole Ueland (H) sier kuttet er et mye lavere beløp enn det gratisferge-ordningen koster for Rogaland.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Konsekvensen er at for disse fergesambandene kan fylkespolitikerne ikke ta betaling for å øke inntektene, og de kan heller ikke redusere rutetilbudet for å spare kostnader. Om de ikke vil øke billettprisene på de øvrige fergesambandene for å subsidiere de reisende på gratisfergene, så er alternativet å redusere rutetilbudet på de øvrige.

For å bedre økonomien har fylkespolitikerne da valget mellom eksempelvis å redusere fergetilbudet for de reisende, eller redusere skoletilbudet for de skolesøkende. Så langt er det vel ingen som har foreslått å innføre skolepenger.

I en slik sammenheng er det uforståelig at Frp og SV vil stoppe et fergeavløsningsprosjekt finansiert av staten. De insisterer på at øyboerne på Gossen og Otrøya skal møte en stengt fergebom minst 85 % av tiden hver dag til evig tid. Frp og SV har ingen andre alternativer enn fortsatt ferge for disse øyboerne. Og, hvor vil Frp og SV flytte fergeleiet ut av sentrum i Molde? Ønsker de å tvinge all trafikk fra E39 gjennom Molde sentrum også til evig tid?

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

SV vil prioritere jernbane i innlandet. Der fylkeskommunene ikke trenger å bruke penger på ferge, og de reisende isteden kan benytte fullfinansiert statlig utbygd jernbane. Også folket langs kysten ønsker å reise fergefritt.

Frank Sve (Frp) vil stoppe fergefri E39 - livsnerven på Vestlandet - koste hva det koste vil. Eller som han selv sier: «Ferjene kostar det dei kostar». Sve (Frp) tror at fylkeskommunen har bestilt nye Mrecedes-ferger, mens de i virkeligheten har leid «Rent a Wreck». Kanskje stortingspolitiker Frank Sve (Frp) trenger å bruke mindre tid i Oslo på å stoppe Møreaksen for å kunne følge bedre med på samferdselsproblematikken her i Møre og Romsdal?

Stort bedre er det ikke når Bjørn Jacobsen (SV) mener at man må beholde fergene over Romsdalsfjorden av hensyn til syklistene. Han lovpriser bussen som frakter syklistene gjennom den undersjøiske tunnelen på Krifast, men aksepterer ikke samme løsning for Tautratunnelen. Han har heller ikke fått med seg at fergen Brattvåg-Dryna er et utmerket alternativ for syklistene her. Til overmål har Jacobsen (SV) ikke fått med seg at Statens vegvesen har fått beskjed om videre utredninger av Møreaksen i ny NTP.

Hvor mange sykkelturister kommer over Fursetfjellet eller Ørskogfjellet en vinterdag for å ta fergen over Romsdalsfjorden? Også syklister kan ta ferge Brattvåg-Dryna. Er hensynet til syklister viktigere enn all annen trafikk på E39 – livsnerven på Vestlandet? La oss håpe at fylkespolitikere og stortingspolitikere har et mer helhetlig syn på samferdselsbehovet i Møre og Romsdal.

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Terje Sundsbø · 1 måneder siden
    Frank Sve (Frp) synes å tro at det er fylkeskommunen som bestiller fergene. Det er feil og det burde Sve, i hans posisjon, vite. Fylkeskommunen lyser ut på anbud de ulike fergesamband, uten spesifikke krav til nye ferger. Det er fergeselskapene som bestyrer fergeflåten sin, og så lenge krav om kapasitet, overfartstid, etc. oppfylles, så har fylkeskommunen ingen spesifikke betingelser til fergene. De aksepterer 40-50 år gamle dieselferger. Som til stadighet svikter. Til tider oppstår det også mangel på kvalifisert mannskap.
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Anne Mari Sandshamn · 28 dager siden
      @Terje Sundsbø Å lamme en hel by på grunn av en stengt tunnel er alvorlig, selv ikke du kan se bort i fra det!  Og du finter fint forbi de lange stansene, hvorav den lengste var på 9 timer... har selv opplevd å sittet i kø både til og fra Averøy, begge ganger på samme dag og både t/r var på over 1 t venting, pga gjenstander i veibanen... Undersjøiske tuneller er ikke bra.. Tenker at hadde folket fått det som de ville da valget stå mellom atlanterhavstunnelen og bru fra Kvernes til Frei, så hadde det ikke eksistert noen tunnel i dag...  Men politikerene "rotet" vekk over 10K underskrifter, FOR bru fra Kvernes til Frei... Og da hadde det ikke vært stans i trafikk pga gjenstander i veibanen i en tunnel...  Noe å tenke på.  Og ikke bør man stanse unødig i en undersjøisk tunnel heller, for da stenges tunnelen automatisk for trafikk, me det visste du vel fra før av - håper jeg....
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Geir Ole Sætremyr · 28 dager siden
      @Terje Sundsbø Nettopp. Byplanleggarane i Molde, administrativt og politisk, har skusla bort Reknes som konsekvens av blind tru på Møreaksen. 

      Møreaksen er av klimahensyn og økonomisk berekraft død og gravlagt.  Om ein puster og peser vil det ikkje blusse opp, sjøl om Gjelsvik sprer falske håp. 

      Det ligg ikkje I Microsoft si makt å få eit regneark til å drysse pengar over forsmådde moldensarar.
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 28 dager siden
      @Anne Mari Sandshamn

      Du har altså ingen dokumentasjon som viser at Atlanterhavstunnelen er stengt oftere enn andre tunneler, dvs. stengt omkring 1% av tiden? Siden Tautratunnelen har to separate løp, med to felt i hvert løp, så vil det svært sjelden være behov for å stenge begge feltene samtidig.

      Dvs. at Møreaksen vil være åpen for trafikk nærmest 100% av tiden, mens fergebommen over Romsdalsfjorden er åpen bare 15% av tiden. Det er riktignok gratis å parkere i fergekø, men det er ikke kostnadsfritt å vente.

      Merk også at ulykkesrisikoen er mindre i tunneler enn annen vei. Alle meningsmålinger viser at folket ønsker å reise fergefritt.
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 28 dager siden
      @Geir Ole Sætremyr Et massivt stortingsflertall for Møreaksen er god grunn for ikke å planlegge en flytting av fergeleiet fra Grandfjæra til Reknes.

      Basert på netto samfunnsnytte pr. investert krone er Møreaksen rangert høyt på dagens NTP – få andre samferdselsprosjekter har slik økonomisk bærekraft.

      I et miljøperspektiv er Møreaksen langt bedre enn ferger – ferger er energiverstinger. Folket ønsker å reise fergefritt og miljøvennlig, ikke minst øyboerne på Gossen og Otrøya.

      En utsettelse av Møreaksen vil tvinge fram en flytting av fergeleiet, en helt unødvendig gedigen ekstrakostnad.

      Fergefri E39 bygges ikke av hensyn til Molde. Men noen egosentriske sunnmøringer gjør alt de kan for å stoppe denne viktige livsnerven på Vestlandet, bare fordi den også gagner Molde.
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Geir Ole Sætremyr · 28 dager siden
      @Terje Sundsbø No trur eg du er i transe.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Terje Sundsbø · 16 dager siden
    Ferger er foreldet tankegods: 

    https://www.tv2.no/broom/her-slipper-du-ikke-om-bord-med-fulladet-elbil/16726268/
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Terje Sundsbø · 16 dager siden
    Ferger er foreldet tankegods: 

    https://www.tv2.no/broom/her-slipper-du-ikke-om-bord-med-fulladet-elbil/16726268/

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 19 timer siden Når utredninger er systematisk feil
@Geir Ole SætremyrDøgnåpne veier og fastlandssamband er viktigere for lokalt næringsliv enn rassikring av vinterstengte turistveier. Du bør lese kronikken av Rasmussen ...
Geir Ole Sætremyr 21 timer siden Når utredninger er systematisk feil
@Terje SundsbøFramleis blir det drive veivedlikehold mellom fergeleiene.  Eksempelvis på strekninga E39 Lavik til Festøy, via fergesambandet Anda til Lote.  Du ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Når utredninger er systematisk feil
@Terje SundsbøDet er vurdert, og ønskt, men er det konkludert?
Terje Sundsbø 1 dager siden Når utredninger er systematisk feil
@Geir Ole SætremyrStrekningen Nyhamna-Molde er vurdert som kritisk infrastruktur. Kjerringsundet vil bli en del av dette. Du forutsetter at dette ene og ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Når utredninger er systematisk feil
@Terje SundsbøEg forventer meir nøktern framstilling.Kjerringsundet:Med utgangspunkt i KS2 basert på 2021 prisar vil sambandet koste 4,9 mrd Med 20 prosent prisstigning ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Når utredninger er systematisk feil
@Geir Ole SætremyrStaten bidrar med det meste også på Møreaksen. For Kjerringsundet er det i tillegg Aukra kommune som bidrar. Fylkespolitikerne ønsker ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse