Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Del på Facebook
Illustrasjon: Romsdalsaksen AS
Illustrasjon: Romsdalsaksen AS
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.

Når regjeringa nylig la Møreaksen dø, så vi for oss en valgkamp neste år uten så mye fokus på kryssing av Romsdalsfjorden. Det er jo veiene mellom fjordene som er det viktigste nå – og Eksportvegen E136.

Men neida, Helge Orten & co har igjen kvesset øksa og ypper til strid. Opptatt av at andre skal betale for sin egen fastlandsforbindelse kanskje? Koste hva det koste vil.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Helge Orten varslet nylig at han ikke tar gjenvalg på Stortinget, og M&R Høgre prioriterte bort Møreaksen på årsmøtet.

Allikevel overkjører Orten alle her i fylket, og sier han har fått Erna til å si ja til Møreaksen om ho vinner neste valg. Er det dette som er demokratiske prosesser i Høyre?

Statens Vegvesen i Bergen gjorde et førsøk på redelighet i 2019, men ble torpedert bakfra av SVV i Molde som hemmeligholder rapporten fra Bergen - og plusset på 9 mrd kroner i kostnader for Romsdalsaksen. Skulle jo være dyrere enn Møreaksen må vite!

Hvorfor Romsdalsaksen?

  • Fremtidsrettet og bærekraftig
  • Uten tunneler – Lavere kostnader og Turistvennlig
  • Uten høydeforskjeller – Energi og miljøvinner
  • Åpen for myke trafikanter
  • Lav og forutsigbar kostnad
  • Utenom tettbebyggelsen
  • Synergier med kryssing av Langfjorden, og fylket sparer store kostnader for resten av FV64

Dette er noen av de viktigste argumentene for at man skal utrede Romsdalsaksen på en uhildet og god måte.

Annonse
Annonse

Hvorfor ikke Møreaksen?

  • Utdatert teknisk løsning
  • Enorme mengder med kostbare og farlige tunneler
  • Enorme høydeforskjeller som ødelegger alle miljøregnskap, sløser energi og skaper unødig varmgang i spesielt tungbiler, busser og bobiler
  • Sperrer for myke trafikanter
  • Presser gjennomgangstrafikken gjennom tettbebyggelser og skaper større utfordringer
  • Enormt med bompenger som må kreves inn og bli en alvorlig belastning

Dette er noen av de viktigste argumentene for at man må skrote Møreaksen.

AS Norge skriker etter gode og sikre veier over hele landet. I Møre og Romsdal skriker næringslivsledere etter statlige penger til sin egen lommebok.

Det er nå på tide at politikerne hører på folket og prioriterer en ny sammenhengende utredning gjennom fylket med bruk av ny og bærekraftig teknologi. Man får mest for pengene ved å utbedre mellom fjordene først.

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 46 minutter siden Østlandet får for mye av samferdselsmidlene
@Terje SundsbøEg tar utgangspunkt i SVV sine forutsetninger og presentasjoner.Men, dersom det er feil og KS2 har fått andre signal er ...
Terje Sundsbø 1 timer siden Østlandet får for mye av samferdselsmidlene
@Geir Ole SætremyrDet er matematisk umulig at bompengeandelen ligger fast på 20% når KS2-rapporten belaster alle kostnadsøkninger utelukkende på bompengefinansieringen. Da må ...
Geir Ole Sætremyr 12 timer siden Østlandet får for mye av samferdselsmidlene
@Terje SundsbøNo må du forstå kva eg skreiv, nemleg at andelen ligg fast på 20 prosent, Men, sjøl det vil bli ...
Terje Sundsbø 14 timer siden Østlandet får for mye av samferdselsmidlene
@Geir Ole SætremyrHvis andelen var 20% før kostnadsøkningen, og all kostnadsøkning utelukkende belastes bompengeandelen, så er ikke andelen fortsatt 20%.
Geir Ole Sætremyr 16 timer siden Østlandet får for mye av samferdselsmidlene
@Terje SundsbøEg les KS2 at andelen av prosjektet er 20 prosent.
Terje Sundsbø 17 timer siden Østlandet får for mye av samferdselsmidlene
@Geir Ole SætremyrSom sagt - ikke alle leser KS2-rapporten på samme måte som du. Eksempelvis har andre påpekt at den overfører all ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse