Når regjeringa nylig la Møreaksen dø, så vi for oss en valgkamp neste år uten så mye fokus på kryssing av Romsdalsfjorden. Det er jo veiene mellom fjordene som er det viktigste nå – og Eksportvegen E136.
Men neida, Helge Orten & co har igjen kvesset øksa og ypper til strid. Opptatt av at andre skal betale for sin egen fastlandsforbindelse kanskje? Koste hva det koste vil.
Helge Orten varslet nylig at han ikke tar gjenvalg på Stortinget, og M&R Høgre prioriterte bort Møreaksen på årsmøtet.
Allikevel overkjører Orten alle her i fylket, og sier han har fått Erna til å si ja til Møreaksen om ho vinner neste valg. Er det dette som er demokratiske prosesser i Høyre?
Statens Vegvesen i Bergen gjorde et førsøk på redelighet i 2019, men ble torpedert bakfra av SVV i Molde som hemmeligholder rapporten fra Bergen - og plusset på 9 mrd kroner i kostnader for Romsdalsaksen. Skulle jo være dyrere enn Møreaksen må vite!
Hvorfor Romsdalsaksen?
- Fremtidsrettet og bærekraftig
- Uten tunneler – Lavere kostnader og Turistvennlig
- Uten høydeforskjeller – Energi og miljøvinner
- Åpen for myke trafikanter
- Lav og forutsigbar kostnad
- Utenom tettbebyggelsen
- Synergier med kryssing av Langfjorden, og fylket sparer store kostnader for resten av FV64
Dette er noen av de viktigste argumentene for at man skal utrede Romsdalsaksen på en uhildet og god måte.
Hvorfor ikke Møreaksen?
- Utdatert teknisk løsning
- Enorme mengder med kostbare og farlige tunneler
- Enorme høydeforskjeller som ødelegger alle miljøregnskap, sløser energi og skaper unødig varmgang i spesielt tungbiler, busser og bobiler
- Sperrer for myke trafikanter
- Presser gjennomgangstrafikken gjennom tettbebyggelser og skaper større utfordringer
- Enormt med bompenger som må kreves inn og bli en alvorlig belastning
Dette er noen av de viktigste argumentene for at man må skrote Møreaksen.
AS Norge skriker etter gode og sikre veier over hele landet. I Møre og Romsdal skriker næringslivsledere etter statlige penger til sin egen lommebok.
Det er nå på tide at politikerne hører på folket og prioriterer en ny sammenhengende utredning gjennom fylket med bruk av ny og bærekraftig teknologi. Man får mest for pengene ved å utbedre mellom fjordene først.