Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
06 juni 2023 09:26
Del på Facebook
Butikkmedarbeider er den vanligste jobben i Norge.Foto: Gorm Kallestad / NTB
Butikkmedarbeider er den vanligste jobben i Norge.Foto: Gorm Kallestad / NTB

Butikkmedarbeider er det yrket flest i Norge har, etterfulgt av helsefagarbeider og barnehage- og skolefritidsassistent.

Rundt 154.000 nordmenn jobber som butikkmedarbeider, viser tall fra Statistisk sentralbyrå.

Blant heltidsansatte er det høyere saksbehandlere i offentlig og privat virksomhet som troner øverst. Totalt er det 74.000 som er ansatt som dette, 92 prosent av dem er heltidssysselsatte.

Andelen heltidssysselsatte butikkmedarbeidere er 30 prosent.

Annonse
Annonse

I 2022 jobbet som nevnt 25 prosent av alle sysselsatte deltid.

De siste ti årene er flere yrkesgrupper opplevd sterk vekst. Det har blant annet blitt 31.000 flere i gruppen programvare- og applikasjonsutviklere/analytikere. I samme periode har også noen yrkesgrupper blitt mindre, kjennetegnet blant disse er at arbeidsoppgavene her i stor grad påvirkes av stadig utvikling innen digitalisering og automatisering.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 1 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 12 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 14 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 15 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 16 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Terje Sundsbø 16 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrSpørsmålet var: Jernbane er en av ulike transportløsninger, på samme måte som vei. Da er det vel rimelig at de ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse