Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
28 juli 2023 06:49
Del på Facebook
Det er trolig godt over 500.000 elsparkesykler i privat eie i Norge. Nesten 90 prosent av disse mangler lovpålagt forsikring. Foto: Beate Oma Dahle / NTB
Det er trolig godt over 500.000 elsparkesykler i privat eie i Norge. Nesten 90 prosent av disse mangler lovpålagt forsikring. Foto: Beate Oma Dahle / NTB

Ni av ti private elsparkesykler mangler forsikring, viser nye tall fra forsikringsbransjen.

Fra nyttår ble det krav om forsikring for elsparkesykler, men det er det få som følger, skriver Aftenposten.

Tall fra Finans Norge og to av landets største forsikringsselskaper viser at nesten 90 prosent av de private elsparkesyklene ikke er forsikret. Ifølge Statens vegvesen er det trolig godt over 500.000 elsparkesykler i privat eie som er forsikringspliktige.

Tall fra Trafikkforsikringsforeningen viser at omtrent 50.000 elsparkesykler var forsikret i begynnelsen av juni.

– Eierne av elsparkesyklene risikerer millionregning om de forårsaker en personskade, eller det oppstår brann i forbindelse med lading, sier administrerende direktør Ståle Solem Ingebrigtsen i Trafikkforsikringsforeningen.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 4 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 5 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 5 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 5 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 5 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse