Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Steinar Melby
Artikkel
10 september 2023 18:29
Del på Facebook
Foto: Frank Augstein / AP
Foto: Frank Augstein / AP

Den britiske regjeringen har mislyktes i å sikre noen nye havvindprosjekter i en viktig auksjon, noe som er et tilbakeslag for landets strategi for fornybar energi. Det melder BBC i en artikkel på fredag 8. september 2023.

Auksjonen var skulle hjelpe Storbritannia med å nå målet om å generere 50 gigawatt havvindkraft innen 2030, men det ble ikke mottatt noen bud på noen nye prosjekter.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Selskapene har argumentert med at prisen som ble satt for den genererte strømmen var for lav til å gjøre havvindprosjektene lønnsomme.

Regjeringen sa at en "global økning" i inflasjon som påvirker forsyningskjeder hadde "skapt utfordringer for prosjekter".

Organisasjoner innen fornybar energi har sagt at alternative fornybare prosjekter, for eksempel sol, ikke kan gjøre den tunge jobben med å generere den strømmen som havvind gjør.

Storbritannia er en verdensledende innen havvindkraft og er hjemsted for verdens fire største anlegg, som støtter titusenvis av arbeidsplasser, og som genererte 13,8 % av Storbritannias elektrisitetsproduksjon i fjor, ifølge regjeringsstatistikker.

Annonse
Annonse

Den årlige auksjonen inviterer selskaper til å by på å utvikle fornybar energiprosjekter og kontrakter for å levere strøm til det britiske nettet. Ordningen sikrer at prosjektene mottar en garantert pris fra regjeringen for den strømmen de vil generere, noe som det er håp om vil gjøre det mulig for selskaper å ha tillit til å investere.

Avtalen, kalt en Contract for Difference (CFD) (kontrakt for forskjell), betyr at hvis strømprisene er høyere enn prisen som er satt, betaler selskapene overskytende tilbake til energileverandører, noe som bør bidra til å redusere regningene. Hvis prisene faller under den garanterte prisen, betaler energileverandørene - og kundene - selskapet forskjellen.

Det var håpet at havvind i den siste runden kunne ha hjulpet til å generere fem gigawatt strøm, nok til å drive fem millioner hjem, men vindmøllebyggere hadde advart i måneder om at regjeringen ikke tok hensyn til hvor mye kostnadene ved å utvikle dem hadde skutt i været.

Bransjeinsidere fortalte BBC at prisgulvet på £44 per megawatt time som ble satt for den siste auksjon, ikke tok hensyn til høyere kostnader.

Det mislykkede forsøket på å sikre noen nye havvindprosjekter er et stort tilbakeslag for Storbritannias strategi for fornybar energi. Det gjenstår å se hvordan regjeringen vil reagere på dette tilbakeslaget.

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse