Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
09 oktober 2023 10:28
Del på Facebook
Grønmo Gjenbruksstasjon og gjenvinningsanlegg i Oslo. Foto: Heiko Junge / NTB
Grønmo Gjenbruksstasjon og gjenvinningsanlegg i Oslo. Foto: Heiko Junge / NTB

Norske avfallsanlegg tok imot 7,4 millioner tonn avfall i fjor. Drøyt 20 prosent ble forbrent, mens 8,2 prosent blir kompostert eller biogassbehandlet.

– I Norge benytter vi av en god del av avfallet, over 80 prosent forbrent avfall blir energiutnyttet, og biologisk avfall går til produksjon av biogass og jord, sier seniorrådgiver Camilla Skjerpen i Statistisk Sentralbyrå (SSB).

Totalt ble 1,5 millioner tonn avfall forbrent ved anleggene, hvorav 1,2 millioner tonn ble til energi.

I tillegg ble 605.000 tonn biologisk avfall håndtert ved norske biogass- og komposteringsanlegg. Rundt 40 prosent av dette var matavfall, 18 prosent var husdyrgjødsel og 15 prosent park- og hageavfall.

24 prosent kom fra industrien, primært fiskeavfall og annet marint.

Annonse
Annonse

I 2022 ble det behandlet 7,4 millioner tonn avfall ved norske avfallsanlegg, som er 400.000 tonn mindre enn året før.

Av dette havnet 5,3 millioner tonn på deponi, litt over halvparten klassifisert som lett forurensede masser, som stein og grus.

Resten var ordinært og farlig avfall.

(©NTB)

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse