Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
24 oktober 2023 09:14
Del på Facebook
Partileder Trygve Slagsvold Vedum har en stor jobb foran seg  - spesielt i byene - om partiet skal reise seg etter høstens valg. Eksperter mener det vil bli vanskelig. Foto: Terje Bendiksby / NTB
Partileder Trygve Slagsvold Vedum har en stor jobb foran seg  - spesielt i byene - om partiet skal reise seg etter høstens valg. Eksperter mener det vil bli vanskelig. Foto: Terje Bendiksby / NTB

Over halvparten av velgerne Senterpartiet har mistet. kommer fra tettbygde strøk og byer, viser en gjennomgang av valgresultatet.

Sp landet på 8,2 prosent ved høstens kommune- og fylkestingsvalg, ned fra – et stort fall fra svært gode 14,4 prosent ved lokalvalget i 2019.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Gallupnettstedet Poll of polls har kartlagt at Senterpartiet ble mer enn halvert når resultatene for kommuner med over 50.000 innbyggere summeres. Vårt Land har i tillegg gjennomgått enkeltresultater fra årets kommunevalg – og tallene omtales som «blodrøde».

Partiet er mer enn halvert i store byer som Bergen, Trondheim, Stavanger og Drammen. I sistnevnte sank de fra 8 prosent til 2,9 prosent. I Oslo mistet partiet 5.000 stemmer og sin eneste representant i bystyret. Også i mindre byer som Flekkefjord, Porsgrunn, Sarpsborg, Fredrikstad, Arendal og Mandal, er fallet omtrent like stort.

Annonse
Annonse

Både gallup-ekspert Johan Giertsen i Poll of polls og valgforsker Johannes Bergh ved Institutt for samfunnsforskning er klare på at dette er dramatiske tall, og at hvis partiet skal klare å reise seg, er det i sentrale strøk det må mobiliseres.

Sp-leder Trygve Slagsvold Vedum sa i sin tale til landsstyremøtet mandag at de har større ambisjoner enn å være et 8 til 10 prosents parti. Da må det jobbes hardt.

– Sp er så absolutt avhengig av å reise seg også i områder utenfor kjernestrøk. Men akkurat nå er det vanskelig å se for seg. Sp mobiliserte jo veldig på motstand mot Solbergs regjering. Noe slikt er jo vanskelig nå, når de selv sitter i regjering, sier Bergh.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse