Annonse
NTB
Artikkel
NTB
21 november 2023 08:59
Del på Facebook
Gasskraftverket på Equinors LNG-anlegg på Melkøya i Hammerfest står for et av Norges største punktutslipp. Etter planen skal utslippene kuttes når anlegget elektrifiseres. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB
Gasskraftverket på Equinors LNG-anlegg på Melkøya i Hammerfest står for et av Norges største punktutslipp. Etter planen skal utslippene kuttes når anlegget elektrifiseres. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Målet om å kutte klimagassutslippene med minst 55 prosent innen 2030 blir nå del av loven. Men Stortinget krever også en ny plan for hvordan det skal gjøres.

Tirsdag behandler Stortinget en oppdatering av klimaloven. Blant annet skal det nye klimamålet lovfestes.

Annonse
Annonse

– Målet skal være at klimagassutslippene i 2030 reduseres med minst 55 prosent fra utslippsnivået i referanseåret 1990, heter det i innstillingen som har et tydelig flertall.

På mange måter er det en formalitet, for Norge har allerede innmeldt dette målet til Parisavtalen. Men et flertall, bestående av alle partiene utenom Arbeiderpartiet og Senterpartiet, vil også be regjeringen om å komme til Stortinget med en tydeligere plan for kuttene.

MDGs Une Bastholm mener det er viktig at en slik plan blir behandlet i Stortinget.

Annonse
Annonse

– Jeg tror det er flertall i Stortinget for mer ambisiøse og kraftige klimaplaner enn det de to regjeringspartiene tør å gjennomføre alene, sier Bastholm til NTB.

Hun har vært saksordfører for behandlingen av lovforslaget i Stortinget. I behandlingen er det også fremmet flere forslag som ikke får flertall.

Blant annet ville SV, Venstre, Rødt, MDG og KrF at 1,5-gradersmålet skulle tas inn i loven. SV, Venstre, MDG og Rødt ville også hindre at regjeringen kan kjøpe klimakvoter dersom de sliter med å nå målene for 2030, men dette kravet får heller ikke flertall.

Frp har som eneste parti gått inn for å skrote hele lovforslaget, som de mener er et «uttrykk for dyr symbolpolitikk».

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Dette sier de nok fordi de vet at det ikke gjør noen forskjell. Det er kapasitet nok til å eksportere ...
Terje Sundsbø 7 dager siden Statlig eller kommunal fergedrift?
Sunnmørsposten har publisert sin egen versjon av Rasmussens kronikk - de har fjernet alle linker. Det er skremmende at en ...
Terje Sundsbø 7 dager siden Statlig eller kommunal fergedrift?
En meget tankevekkende artikkel som bør leses: https://www.rbnett.no/meninger/i/lwe9yL/kan-vi-adressere-det-faktiske-problemet"Ein kan til stadigheit lese innlegg i avisene frå godt vaksne menn som ...
Hans-Peter Kaaresen 11 dager siden Forvaltningslovens vegvalg
Bra skrevet Paul.  Loven blir tydeligvis praktisert forskjellig.  I løpet av de neste 12 åra som MA er satt på ...
Terje Sundsbø 13 dager siden FrP leverer det vi lova
Frp kan takke dagens regjering for at partiet kan innfri sine valgløfter, ikke egen innsats. Men det er typisk for ...
Terje Sundsbø 15 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Anne Mari SandshamnSom vanlig ingen saklige argumenter verken til Rasmussens artikkel eller mine momenter. Det oppsummerer motstanden mot Møreaksen i et nøtteskall.
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse