Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
21 november 2023 08:59
Del på Facebook
Gasskraftverket på Equinors LNG-anlegg på Melkøya i Hammerfest står for et av Norges største punktutslipp. Etter planen skal utslippene kuttes når anlegget elektrifiseres. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB
Gasskraftverket på Equinors LNG-anlegg på Melkøya i Hammerfest står for et av Norges største punktutslipp. Etter planen skal utslippene kuttes når anlegget elektrifiseres. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB

Målet om å kutte klimagassutslippene med minst 55 prosent innen 2030 blir nå del av loven. Men Stortinget krever også en ny plan for hvordan det skal gjøres.

Tirsdag behandler Stortinget en oppdatering av klimaloven. Blant annet skal det nye klimamålet lovfestes.

Annonse
Annonse

– Målet skal være at klimagassutslippene i 2030 reduseres med minst 55 prosent fra utslippsnivået i referanseåret 1990, heter det i innstillingen som har et tydelig flertall.

På mange måter er det en formalitet, for Norge har allerede innmeldt dette målet til Parisavtalen. Men et flertall, bestående av alle partiene utenom Arbeiderpartiet og Senterpartiet, vil også be regjeringen om å komme til Stortinget med en tydeligere plan for kuttene.

MDGs Une Bastholm mener det er viktig at en slik plan blir behandlet i Stortinget.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

– Jeg tror det er flertall i Stortinget for mer ambisiøse og kraftige klimaplaner enn det de to regjeringspartiene tør å gjennomføre alene, sier Bastholm til NTB.

Hun har vært saksordfører for behandlingen av lovforslaget i Stortinget. I behandlingen er det også fremmet flere forslag som ikke får flertall.

Blant annet ville SV, Venstre, Rødt, MDG og KrF at 1,5-gradersmålet skulle tas inn i loven. SV, Venstre, MDG og Rødt ville også hindre at regjeringen kan kjøpe klimakvoter dersom de sliter med å nå målene for 2030, men dette kravet får heller ikke flertall.

Frp har som eneste parti gått inn for å skrote hele lovforslaget, som de mener er et «uttrykk for dyr symbolpolitikk».

(©NTB)

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse