Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
23 november 2023 11:47
Del på Facebook
En undersøkelse fra MBL viser at riksavisene fortsatt er kilden til nyheter for folk flest. Foto: Ali Zare / NTB
En undersøkelse fra MBL viser at riksavisene fortsatt er kilden til nyheter for folk flest. Foto: Ali Zare / NTB

Færre bruker riks- og lokalaviser daglig i år, mens trenden er at stadig flere bruker NRKs nettavis og sosiale medier for å få med seg nyheter, viser en måling.

Likevel er det flest som henter sine daglige nyheter fra riksaviser som VG, Aftenposten og Dagbladet, etterfulgt av lokalaviser og NRKs nettavis, viser målingen gjort av Mediebedriftenes Landsforening (MBL).

Annonse
Annonse

MBL har kartlagt nordmenns betalingsvilje for nyheter i 2023. Målingen viser blant annet at abonnementsutviklingen er negativ etter mange år med vekst, og at det er en samlet tilbakegang i opplag for norske aviser og magasiner.

61 prosent oppgir å lese riksaviser hver dag, noe som er 4 prosentpoeng færre enn i fjor. Samtidig svarer 44 prosent at de får nyheter fra NRKs nettavis, som er 2 prosentpoeng opp fra i fjor. Lokalavisene faller med 2 prosentpoeng til 55 prosent.

Undersøkelsen er gjennomført i samarbeid med Kantar fra 16. til 22. august i år, og 1255 personer over 18 år deltok.

Strammere økonomi

I undersøkelsen som er gjennomført for sjette gang, oppgir en av fire avisabonnenter med strammere økonomi, at de har sagt opp et abonnement det siste året. En av tre abonnenter på strømmetjenester har sagt opp en strømmetjeneste på TV og film. Det er høyere andeler enn i 2022.

– Funnene bekrefter nedgangen vi har sett det siste året, og vi opplever at endringene skjer raskt. Nå ser vi at en strammere økonomi får konsekvenser for antallet medieabonnement, sier MBL-direktør Randi S. Øgrey.

Hun advarer om at 2024 kan bli krevende for mange av mediehusene, selv om to av tre fortsatt har tilgang til minst ett avisabonnement.

Videoformidling populært

Yngre mediebrukere vil ha nyhetene fortalt gjennom lyd og video. Mest populært er Snapchat-stories, reels på Instagram og Facebook og ikke minst Tiktok. Ifølge Kantar Ung bruker 94 prosent av personer mellom 15 og 24 år sosiale medier daglig.

Om vi ser bort fra tekstbaserte artikler, som fortsatt er det flest velger, er video det foretrukne formatet når personer under 30 år skal oppdatere seg på nyheter fra norske aviser og nettaviser.

Øgrey tror det er viktig at mediene fremover legger til rette for å utvikle nyhetsformidlingen på disse flatene for å nå fremtidige abonnenter.

Annonse
Annonse

Blant personer under 30 år har 18 prosent sosiale medier som sin viktigste nyhetskilde, en økning på 3 prosentpoeng fra i fjor. En av tre av de under 30 år foretrekker video, mens 17 prosent foretrekker å få nyheter via podkaster.

NRK blir viktigere

Riksdekkende aviser er folks viktigste nyhetskilde, etterfulgt av NRKs nettavis og TV-kanaler fra NRK. Den langsiktige trenden viser at NRK totalt styrker seg som folks viktigste nyhetskilde.

Funnene i målingen bekrefter trenden man så under pandemien. I 2020 og 2021 var det stadig flere som brukte NRK som nyhetskilde. Også det siste året har NRK blitt viktigere for norske nyhetskonsumenter.

MBL oppgir ikke noen årsak til utviklingen, men til forskjell fra flere andre nettaviser er det gratis å lese nyheter hos NRK, og nettsiden er uten annonser.

Nedgang for avisene

I 2017 og 2018 var de riksdekkende avisene folks viktigste nyhetskilde, etterfulgt av NRK på tvers av TV, radio og nett. Selv om disse avisene fortsatt er folks viktigste nyhetskilde, har de riksdekkende avisene gått tilbake de siste årene.

I dag benytter tre av ti seg av andre riksdekkende nettaviser som TV2.no og Nettavisen, mens 1 av 10 daglig får nyheter fra nisjeavisene.

Aldersgruppen 30 til 44 år foretrekker i større grad riksdekkende nettaviser og NRKs nettavis, mens de eldste er overrepresentert blant dem som har NRK TV og radio, samt lokalaviser, som viktigste nyhetskanal.

Facebook mindre populært

Stadig færre yngre får nyhetene sine fra Facebook. I 2017 fikk halvparten av dem under 30 år nyhetene sine derfra, mens i 2023 har tallet sunket til en av fem.

Kun målgruppen over 60 år opprettholder sitt konsum av nyheter på Facebook, og 39 prosent i denne aldersgruppen bruker daglig nyheter fra nettsamfunnet.

(©NTB)

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 8 timer siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
@Terje SundsbøKva er behovet for flytting? ÅDT ligg stabilt.
Terje Sundsbø 8 timer siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
@Geir Ole SætremyrBehovet er langt større nå enn for 30-40 år siden. Fergeleiet ligger bokstavelig talt i sentrum av Molde, så ALL ...
Geir Ole Sætremyr 12 timer siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
@Terje SundsbøKva er behovet for å flytte fergeleiet i Molde? Kor mykje av ÅDT på 2350 svinger kjem frå/til Molde sentrum? Utfordringa ...
Terje Sundsbø 13 timer siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
@Geir Ole SætremyrMange år før tankene om Fergefri E39 ble lansert, var det forslag om å flytte fergeleiet i Molde ut av ...
Geir Ole Sætremyr 15 timer siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
@Terje SundsbøKva er definisjonen av Molde sentrum, og kva er forskjellen på Molde og Sjøholt kva gjeld trafikk generert frå E39/E136? 
Terje Sundsbø 17 timer siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
Hvordan vil Frank Sve (Frp) prioritere fergeavløsning for de to store og folkerike øyene Gossen og Otrøya sammen med andre ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse