Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
25 januar 2024 11:05
Del på Facebook
Sentralbanksjef Ida Wolden Bache på pressekonferansen etter Norges Banks rentebeslutning torsdag.Foto: Ole Berg-Rusten / NTB
Sentralbanksjef Ida Wolden Bache på pressekonferansen etter Norges Banks rentebeslutning torsdag.Foto: Ole Berg-Rusten / NTB

Sentralbanksjef Ida Wolden Bache gjentok torsdag at det trolig kommer til å ta en stund før styringsrenta kan settes ned.

Det sier hun etter at det torsdag ble besluttet å la styringsrenta stå på 4,5 prosent.

Hva «en stund» betyr ville ikke sentralbanksjefen gå inn på, ettersom det ikke ble lagd nye pengepolitiske prognoser til dette rentemøtet. Hun viste heller til at forrige prognose legger opp til et rentekutt til høsten.

Blant begrunnelsene for at renta trolig blir liggende oppe en stund til er fortsatt høy prisvekst, høye kostnader for bedriftene, og usikkerhet for norsk økonomi. Samtidig understreket Bache at kronekursen har styrket seg noe mer enn ventet, noe som gjør at importvarer blir billigere.

Bache pekte også på at det nå forventes rentekutt i en rekke vestlige land, blant annet USA og eurosonen.

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 5 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 5 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 5 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 6 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 6 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 6 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse