Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
31 januar 2024 07:56
Del på Facebook
Fjerde kvartal rundet av det som ble et innbringende år for DNB. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB
Fjerde kvartal rundet av det som ble et innbringende år for DNB. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB

DNB hadde resultat før skatt på 12,3 milliarder kroner i fjerde kvartal, noe som bidrar til at banken kan betale ut rekordutbytte for 2023.

Samlet sett endte fjoråret med et resultat nær 40 milliarder kroner etter skatt for DNB. 7 av 10 kroner av DNBs overskudd kom fra andre deler av virksomheten enn personmarkedet i fjerde kvartal.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Driftsresultat før nedskrivninger og skatt i fjerde kvartal endte på 12,3 milliarder kroner, opp fra 11,2 milliarder samme kvartal året før.

Driftsresultatet før skatt i fjor endte på rekordhøye 53,1 milliarder kroner. Det er nær 10 milliarder kroner mer enn året før.

– Usikkerheten er høy

Norges Bank har hevet styringsrenten 14 ganger siden høsten 2021 for å få bukt med den høye prisveksten. DNB-sjef Kjersti Braathen sier norsk økonomi har vist seg usedvanlig robust. DNB tror fremdeles på en myk landing i løpet av dette året, sier hun.

– Men bildet er todelt. Det er svært tøft i noen bransjer, som for eksempel bygg og anlegg, mens det fortsatt er høy fart i blant annet energi- og leverandørindustrien, sier DNB-sjef Kjersti Braathen i en pressemelding.

Ifølge prognoser fra DNB Markets ligger lønningene an til å stige raskere enn prisveksten i år, skriver DNB.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

– Ifølge Norges Bank kan vi få de første kuttene i styringsrenten mot slutten av året, og det vil være gode nyheter for mange husholdninger og bedrifter. Samtidig er det viktig å ha med seg at usikkerheten er høy, blant annet på grunn av den krevende geopolitiske situasjonen i verden, sier Braathen.

Utbytte på 16 kroner per aksje

DNB-styret vil for generalforsamlingen foreslå et utbytte på 16 kroner per aksje for 2023, i tråd med konsernets utbyttepolicy.

– Rundt halvparten av DNBs utbytte går tilbake til det norske samfunnet gjennom statens eierskap, Folketrygdfondet og Sparebankstiftelsen DNB. Med det foreslåtte utbyttet vil det for 2023 innebære omkring 12 milliarder kroner tilbake til fellesskapet, skriver DNB.

– Umusikalsk

Rødt-leder Marie Sneve Martinussen reagerer på storbankens enorme inntekter i fjor.

– Disse tallene gjør vondt i lommeboka for bankkunder landet rundt, for dette er resultatet av surt innbetalte renter. Det er meningsløst at en statseid bank skal håve inn på rekordhøye rentemarginer i tider som dette. Rødt har flere ganger tatt til ordet for at statens eierskap skal brukes til å sikre bedre betingelser for DNBs kunder, og lavere renter, sier hun

– Selv om deler av dette utbyttet havner tilbake i statskassa, er det ikke der pengene burde være. De skulle vært brukt på redusere rentene og lette situasjonen for alle som sliter med å få endene til å møtes, sier Rødt-lederen.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse