Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
08 februar 2024 06:48
Del på Facebook
Et økende antall bedrifter i byggenæringen sliter med å gjøre opp stadig høyere inkassokrav. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB
Et økende antall bedrifter i byggenæringen sliter med å gjøre opp stadig høyere inkassokrav. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB

Et økende antall bedrifter i byggenæringen sliter med å gjøre opp stadig høyere inkassokrav. Inkassokonsernet Intrum venter økning i både inkassosaker og konkurser.

Etter en opptur i starten av pandemien, snudde det i 2022 med bred oppgang i misligholdet for byggebransjen. Dette fortsatte gjennom 2023, skriver Dagens Næringsliv.

Totalt for samtlige norske selskaper var det i fjor en økning i antall inkassosaker med ti prosent og en økning på 30 prosent i gjennomsnittlig beløp per sak.

Oppføring av bygninger peker seg spesielt negativt ut. Disse bedriftene utgjør nesten halvparten av alle inkassosakene innen bygg og anlegg. Gjennomsnittsbeløpet per inkassosak har økt med nesten 50 prosent det siste året, ifølge Intrum.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Morten Trasti, som er analysesjef i inkassokonsernet, ser ikke konturene av noen umiddelbare lyspunkt. Han tror det er svært sannsynlig at rentene forblir på dagens nivå en god stund til.

– Ekstra utfordrende nå er at det ikke primært er økte kostnader som skaper økonomiske problemer for selskapene i denne bransjen, men redusert etterspørsel. Og det er det vanskelig for aktørene å gjøre noe med, sier han.

(©NTB)

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 3 timer siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
@Terje SundsbøKva er behovet for flytting? ÅDT ligg stabilt.
Terje Sundsbø 3 timer siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
@Geir Ole SætremyrBehovet er langt større nå enn for 30-40 år siden. Fergeleiet ligger bokstavelig talt i sentrum av Molde, så ALL ...
Geir Ole Sætremyr 7 timer siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
@Terje SundsbøKva er behovet for å flytte fergeleiet i Molde? Kor mykje av ÅDT på 2350 svinger kjem frå/til Molde sentrum? Utfordringa ...
Terje Sundsbø 8 timer siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
@Geir Ole SætremyrMange år før tankene om Fergefri E39 ble lansert, var det forslag om å flytte fergeleiet i Molde ut av ...
Geir Ole Sætremyr 10 timer siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
@Terje SundsbøKva er definisjonen av Molde sentrum, og kva er forskjellen på Molde og Sjøholt kva gjeld trafikk generert frå E39/E136? 
Terje Sundsbø 12 timer siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
Hvordan vil Frank Sve (Frp) prioritere fergeavløsning for de to store og folkerike øyene Gossen og Otrøya sammen med andre ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse