Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
06 mars 2024 10:58
Del på Facebook
2023 var et krevende år for byggenæringen, og byggevarekjedenes omsetning falt med nær 10 prosent sammenlignet med året før. Foto: Terje Pedersen / NTB
2023 var et krevende år for byggenæringen, og byggevarekjedenes omsetning falt med nær 10 prosent sammenlignet med året før. Foto: Terje Pedersen / NTB

Omsetningen til byggevarekjedene sank med 9,6 prosent i 2023 sammenlignet med året før.

Omsetningen endte på 57,2 milliarder kroner i fjor. Det største fallet var i salget til proffkunder, som står for 66 prosent av salget, ifølge Hovedorganisasjonen Virke.

– Dette er alvorlige tall for bransjen og i tråd med våre prognoser, sier direktør Aslaug Koksvik i Virke byggevarehandel i en pressemelding.

I 2023 ble det gitt tillatelse til å sette i gang med bygging av 22.800 boliger, en nedgang på 23,4 prosent fra året før og det laveste siden 2010, ifølge Virke.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse