Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
08 mars 2024 08:09
Del på Facebook
Røykere som slutter før de er 40 år, kan forlenge levealderen med 12 år, ifølge ny forskning. Foto: Fredrik Varfjell / NTB
Røykere som slutter før de er 40 år, kan forlenge levealderen med 12 år, ifølge ny forskning. Foto: Fredrik Varfjell / NTB

Røykere kan forlenge livet med mange år ved å slutte. Slutter man før 40 år, kan man forlenge levealderen med tolv år, ifølge ny forskning.

– Det er aldri for sent å slutte å røyke. Jeg har inntrykk av at mange som har røykt i 30 år og lengre, tror det ikke nytter, men den myten kan vi avlive, sier Inger Torhild Gram, lege og professor i forebyggende medisin ved UiT Norges arktiske universitet, til VG.

Hun er en av forskerne bak en ny studie om røyking og levetid som nylig ble publisert i det anerkjente tidsskriftet New England Journal of Medicine Evidence.

Studien viser at de som har røykt siden de var i tenårene, men som slutter før de er 40 år, kan forlenge levealderen med i gjennomsnitt tolv år. Dersom man slutter i alderen 40-49 år, kan man forlenge levealderen med seks år i gjennomsnitt.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Selv de som sluttet å røyke i alderen 50-59 år, kan få gevinst på så mye som to og et halvt år i ekstra leveår, sammenlignet med hvis de fortsatte å røyke.

– Det hjelper å slutte uansett alder. Helsegevinsten kommer veldig raskt etter at du har sluttet å røyke, sier Gram.

Rundt 320.000 nordmenn mellom 16 og 74 år røyker daglig, ifølge Helsedirektoratet.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 5 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 5 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 6 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 6 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 6 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 6 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse