Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
10 mars 2024 07:57
Del på Facebook
Næringsminister Jan Christian Vestre var søndag i New Delhi for å signere en historisk handelsavtale med India. Foto: Terje Pedersen / NTB
Næringsminister Jan Christian Vestre var søndag i New Delhi for å signere en historisk handelsavtale med India. Foto: Terje Pedersen / NTB

India og den europeiske handelsgruppen Efta, som Norge er en del av, har inngått en historisk handelsavtale.

– Dette er en svært viktig avtale for næringslivet. India er verdens femte største økonomi og representerer et enormt marked som vil gi store eksportmuligheter for norske virksomheter. Etter EØS-avtalen kan dette bli en av de viktigste handelsavtalene Norge noen gang har inngått, sier statsminister Jonas Gahr Støre (Ap).

Annonse
Annonse

Avtalen ble signert i New Delhi søndag 10. mars av blant andre næringsminister Jan Christian Vestre (Ap) og Indias handelsminister Piyush Goyal.

Med avtalen fjernes tollen på nesten alle varer og tjenester på all norsk eksport til India.

– Et godt eksempel er norske sjømatvirksomheter som i dag må betale hele 33 prosent toll i India. Med denne avtalen, vil norsk laks og makrell få nulltoll etter fem år. Dette gir norske eksportører store konkurransefortrinn sammenlignet med konkurrenter i Europa og resten av verden, sier Vestre.

100 milliarder dollar

Handelsavtalen er en del av regjeringens eksportsatsing «Hele Norge eksporterer». Ifølge Goyal har de fire Efta-landene blitt enige om å investere totalt 100 milliarder dollar i India over de nesten 15 årene.

– Det er en moderne handelsavtale som er rettferdig, rimelig og vinn-vinn for alle de fem landene, sier den indiske handelsministeren på en pressekonferanse.

Landene har vært i forhandlinger om en avtale siden 2008, og søndagens signering setter dermed punktum for en prosess som har tatt 16 år.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

NHO jubler

Næringslivets Hovedorganisasjon (NHO) er svært fornøyde med at en avtale med India er på plass.

– Det er en utrolig god nyhet for norske bedrifter at vi nå får en handelsavtale med India. India er et svært viktig og raskt voksende marked. Denne avtalen gir store muligheter for eksport og samarbeid, sier administrerende direktør Ole Erik Almlid i NHO.

Almlid sier en handelsavtale med India har hatt høy prioritet hos NHO og vært sterkt ønsket av deres medlemsbedrifter.

Menneskerettigheter og likestilling

For første gang har India akseptert å innlemme en henvisning til menneskerettigheter i en handelsavtale. Det sørasiatiske landet har også bekreftet at de vil gjennomføre forpliktelsene i blant annet Paris-avtalen og internasjonale konvensjoner om likestilling.

– Menneskerettigheter er en sentral del av norsk utenrikspolitikk. Det har derfor vært viktig for Norge å inkludere menneskerettigheter og internasjonale miljøkonvensjoner som en del av avtalen, sier Støre.

De øvrige landene i Efta er Liechtenstein, Sveits og Island.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 4 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse