Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
02 april 2024 08:02
Del på Facebook
Forskerne sier at det i flere av byene ikke holder å bare øke bompengene for å stanse veksten i bilbruken. Foto: Ørn E. Borgen / NTB
Forskerne sier at det i flere av byene ikke holder å bare øke bompengene for å stanse veksten i bilbruken. Foto: Ørn E. Borgen / NTB

Om bare seks år, i 2030, vil det være opp mot 20 prosent mer biltrafikk i og rundt de store byene i Norge enn det var i 2020. Det holder ikke å øke bompengene.

Det viser en rapport fra Transportøkonomisk institutt , der det slås fast at overgangen til kollektivtransport, sykkel og gange går for sakte.

Dette skjer selv om staten bruker milliarder på nullvekst for biltrafikken i byene, sier hovedforfatteren bak studien, forsker Kirsten Hegsvold.

– Det ligger an til en vekst på mellom 15 og 20 prosent, ulikt for de ulike byområdene, forteller forskeren til P4-nyhetene.

Byvekstavtalene mellom storbyene og staten har som mål å få nordmenn til reise kollektivt i stedet for å bruke bilen.

En hovedgrunn til økningen er elbilfordelene og at flere har elbil. I rapporten skriver TØI at den høye elbilandelen «kan utfordre måloppnåelse, fordi målet omfatter både personbiler med forbrenningsmotor og nullutslippsbiler.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

– Elbilistene kan betale mer i bompenger enn det de gjør i dag. Dersom de betaler 70 prosent av taksten til fossilbiler så kan det ha en effekt, sier Hegsvold.

Tidligere var regelen at elbiler skulle betale maksimalt 50 prosent av det andre biler betaler. I 2023 økte regjeringen denne grensen til 70 prosent.

Forskerne sier at det i flere av byene ikke holder å bare øke bompengene.

– Virkemidler som parkering og arealpolitikk må også til, sier Hegsvold.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 3 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøHusk at inngangen var fergefri E39, oppfatta som ein skulle slippe ferge over Romsdalsjorden, og andre fergestrekningar frå Kristiansand til ...
Terje Sundsbø 4 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrIngen har betvilt at uten Møreaksen så er fergeavløsning til Otrøya og Gossen et fylkeskommunalt ansvar. Men det ingen av ...
Geir Ole Sætremyr 6 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøKorrekt.Uten Møreaksen vil eventuell frgeavkøysing bli eit fylkeskommunalt ansvar.Og, ein fylkeskommune uten økonomisk ryggrad til å gjennomføre dette etter den ...
Terje Sundsbø 7 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrNei, hovedargumentet for Møreaksen er ikke fergefritt til Otrøya og Gossen. I dette innlegget fra Rasmussen viser han til at ...
Geir Ole Sætremyr 20 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøDet som er hovedargumentet frå di side er at Otrøya og Gosssen skal få fastlandssamband. Og det kan bare skje ...
Terje Sundsbø 20 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrDu sier at premisset for fergefri E39 er at det først og fremst skal legge til rette for fergeavløsning for ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse