Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
02 april 2024 08:02
Del på Facebook
Forskerne sier at det i flere av byene ikke holder å bare øke bompengene for å stanse veksten i bilbruken. Foto: Ørn E. Borgen / NTB
Forskerne sier at det i flere av byene ikke holder å bare øke bompengene for å stanse veksten i bilbruken. Foto: Ørn E. Borgen / NTB

Om bare seks år, i 2030, vil det være opp mot 20 prosent mer biltrafikk i og rundt de store byene i Norge enn det var i 2020. Det holder ikke å øke bompengene.

Det viser en rapport fra Transportøkonomisk institutt , der det slås fast at overgangen til kollektivtransport, sykkel og gange går for sakte.

Dette skjer selv om staten bruker milliarder på nullvekst for biltrafikken i byene, sier hovedforfatteren bak studien, forsker Kirsten Hegsvold.

– Det ligger an til en vekst på mellom 15 og 20 prosent, ulikt for de ulike byområdene, forteller forskeren til P4-nyhetene.

Byvekstavtalene mellom storbyene og staten har som mål å få nordmenn til reise kollektivt i stedet for å bruke bilen.

En hovedgrunn til økningen er elbilfordelene og at flere har elbil. I rapporten skriver TØI at den høye elbilandelen «kan utfordre måloppnåelse, fordi målet omfatter både personbiler med forbrenningsmotor og nullutslippsbiler.

Annonse
Annonse

– Elbilistene kan betale mer i bompenger enn det de gjør i dag. Dersom de betaler 70 prosent av taksten til fossilbiler så kan det ha en effekt, sier Hegsvold.

Tidligere var regelen at elbiler skulle betale maksimalt 50 prosent av det andre biler betaler. I 2023 økte regjeringen denne grensen til 70 prosent.

Forskerne sier at det i flere av byene ikke holder å bare øke bompengene.

– Virkemidler som parkering og arealpolitikk må også til, sier Hegsvold.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 5 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 5 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 5 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 6 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 6 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 6 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse